Terug
Gepubliceerd op 21/11/2025

Notulen  gemeenteraad

ma 20/10/2025 - 20:00 Raadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Luc Janssens, voorzitter; Patrick Geuens, burgemeester; Koen Claessens, schepen; Natalie Adriaensen, schepen; Dominik Huysmans, schepen; Kato Slegers, schepen; Lut Hermans, schepen; Guy Vanherck, raadslid; Karolien Adriaensen, raadslid; Griet Bastiaansen, raadslid; Thomas Wynants, raadslid; Niels Blockx, raadslid; Kurt Keersmaekers, raadslid; Koen Slegers, raadslid; Greet Verwaest, raadslid; Gert Wens, raadslid; Maryleen Theuer, raadslid; Wout Melis, raadslid; Nelis Damen, raadslid; Bram Smets, raadslid; Ruhne Mertens, raadslid; Roel Slegers, algemeen directeur

Secretaris

Roel Slegers, algemeen directeur

Agendapunten

1.

2025_GR_00160 - Vorige vergadering - Notulen en verslag van 22 september 2025 - Goedkeuring

Datum beslissing: ma 20/10/2025 - 20:18
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Luc Janssens, voorzitter; Patrick Geuens, burgemeester; Koen Claessens, schepen; Natalie Adriaensen, schepen; Dominik Huysmans, schepen; Kato Slegers, schepen; Lut Hermans, schepen; Guy Vanherck, raadslid; Karolien Adriaensen, raadslid; Griet Bastiaansen, raadslid; Thomas Wynants, raadslid; Niels Blockx, raadslid; Kurt Keersmaekers, raadslid; Koen Slegers, raadslid; Greet Verwaest, raadslid; Gert Wens, raadslid; Maryleen Theuer, raadslid; Wout Melis, raadslid; Nelis Damen, raadslid; Bram Smets, raadslid; Ruhne Mertens, raadslid; Roel Slegers, algemeen directeur
Secretaris
Roel Slegers, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2025_GR_00160 - Vorige vergadering - Notulen en verslag van 22 september 2025 - Goedkeuring
Aanwezig
Luc Janssens, Patrick Geuens, Koen Claessens, Natalie Adriaensen, Dominik Huysmans, Kato Slegers, Lut Hermans, Guy Vanherck, Karolien Adriaensen, Griet Bastiaansen, Thomas Wynants, Niels Blockx, Kurt Keersmaekers, Koen Slegers, Greet Verwaest, Gert Wens, Maryleen Theuer, Wout Melis, Nelis Damen, Bram Smets, Ruhne Mertens, Roel Slegers
Stemmen voor 21
Patrick Geuens, Koen Claessens, Natalie Adriaensen, Dominik Huysmans, Kato Slegers, Lut Hermans, Luc Janssens, Guy Vanherck, Griet Bastiaansen, Thomas Wynants, Niels Blockx, Kurt Keersmaekers, Koen Slegers, Greet Verwaest, Gert Wens, Maryleen Theuer, Wout Melis, Nelis Damen, Bram Smets, Karolien Adriaensen, Ruhne Mertens
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
1.

2025_GR_00160 - Vorige vergadering - Notulen en verslag van 22 september 2025 - Goedkeuring

2025_GR_00160 - Vorige vergadering - Notulen en verslag van 22 september 2025 - Goedkeuring

Motivering

Feiten en context

De gemeenteraad dient op elke zitting over te gaan tot de goedkeuring van de notulen en het verslag van de voorgaande zitting.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de notulen en het verslag van de zitting van 22 september 2025 goed.

2.

2025_GR_00159 - Woonboog - Nota opvolging SVK-subsidies - Goedkeuring

Datum beslissing: ma 20/10/2025 - 20:21
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Luc Janssens, voorzitter; Patrick Geuens, burgemeester; Koen Claessens, schepen; Natalie Adriaensen, schepen; Dominik Huysmans, schepen; Kato Slegers, schepen; Lut Hermans, schepen; Guy Vanherck, raadslid; Karolien Adriaensen, raadslid; Griet Bastiaansen, raadslid; Thomas Wynants, raadslid; Niels Blockx, raadslid; Kurt Keersmaekers, raadslid; Koen Slegers, raadslid; Greet Verwaest, raadslid; Gert Wens, raadslid; Maryleen Theuer, raadslid; Wout Melis, raadslid; Nelis Damen, raadslid; Bram Smets, raadslid; Ruhne Mertens, raadslid; Roel Slegers, algemeen directeur
Secretaris
Roel Slegers, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2025_GR_00159 - Woonboog - Nota opvolging SVK-subsidies - Goedkeuring
Aanwezig
Luc Janssens, Patrick Geuens, Koen Claessens, Natalie Adriaensen, Dominik Huysmans, Kato Slegers, Lut Hermans, Guy Vanherck, Karolien Adriaensen, Griet Bastiaansen, Thomas Wynants, Niels Blockx, Kurt Keersmaekers, Koen Slegers, Greet Verwaest, Gert Wens, Maryleen Theuer, Wout Melis, Nelis Damen, Bram Smets, Ruhne Mertens, Roel Slegers
Stemmen voor 21
Patrick Geuens, Koen Claessens, Natalie Adriaensen, Dominik Huysmans, Kato Slegers, Lut Hermans, Luc Janssens, Guy Vanherck, Griet Bastiaansen, Thomas Wynants, Niels Blockx, Kurt Keersmaekers, Koen Slegers, Greet Verwaest, Gert Wens, Maryleen Theuer, Wout Melis, Nelis Damen, Bram Smets, Karolien Adriaensen, Ruhne Mertens
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2.

2025_GR_00159 - Woonboog - Nota opvolging SVK-subsidies - Goedkeuring

2025_GR_00159 - Woonboog - Nota opvolging SVK-subsidies - Goedkeuring

Motivering

Feiten en context

Woonboog is ontstaan door het samengaan van SHM DE ARK, SHM De Molse Bouwmaatschappij en SVK Noorderkempen. De fusie verliep in twee stappen, zijnde het samengaan van DE ARK en De Molse Bouwmaatschappij op 15 december 2022 en de inbreng van SVK Noorderkempen op 13 maart 2023.

SVK Noorderkempen ontving voor haar werking destijds subsidies vanuit Vlaanderen, aangevuld met bijdrages vanuit de aangesloten OCMW’s/gemeentes. Woonboog wenst deze bijdragen te verankeren in haar werking.

Deze nota werd besproken op de Raad van Bestuur van Woonboog op 4 september 2024 en  3 september 2025. De nota werd tevens besproken op de Conferentie van Kempense burgemeesters op 9 november 2024. Deze nota werd goedgekeurd op de Raad van Bestuur van Woonboog op 3 september 2025.

Argumentatie

Woonmaatschappijen blijven inzetten op de begeleiding van kwetsbare huurders. Via het toewijzingsmodel van de woonmaatschappijen gebeuren toewijzingen aan de meest kwetsbare huurders vooral via pijler 2 en pijler 3. Dit motiveert ook de keuze om de subsidies voortaan te berekenen op basis van deze toewijzingen. Woonmaatschappij Woonboog koos ervoor om in pijler 2 niet te werken met een verplichte begeleidingsovereenkomst, maar zelf in te zetten op extra begeleiding. Deze begeleiding gebeurt door de woonbegeleiders van de woonmaatschappij. Begeleidingen binnen pijler 2 vragen vaak om extra inzet van de woonbegeleider. De doelgroep van pijler 2 overlapt grotendeels met de doelgroep die vroeger werd toegewezen door een SVK of via een versnelde toewijzing binnen een SHM.

Woonboog wil op korte termijn ook haar werking rond (collectieve) leefbaarheid verder uitbreiden en uitrollen in gemeentes waar dit aanbod er nog niet is. Woonboog schreef Leefbaarheid uitdrukkelijk in haar missie en visie in. Zo kan er expliciet ingezet worden op zowel individuele als collectieve leefbaarheid.

Juridische grond
  • Vlaamse Codex Wonen 2021, artikel 4.40;
  • Ministerieel Besluit van 15 juli 2022 houdende vaststelling van het prestatiehandboek voor woonmaatschappijen;
  • Het besluit van de Vlaamse Regering van 10 november 2022 tot uitvoering van het decreet van 3 juni 2022 houdende diverse maatregelen inzake de herstructurering van het beleidsveld Wonen en tot wijziging van verschillende besluiten over wonen;
  • Toewijzingsreglement Woonboog van 10 januari 2024.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de financiële ondersteuning voor het individueel en collectief begeleiden van huurders van woonmaatschappij Woonboog, conform bovenstaande berekening.

3.

2025_GR_00163 - Kerkfabriek Sint-Martinus - Meerjarenplan 2026-2031 - Goedkeuring

Datum beslissing: ma 20/10/2025 - 20:21
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Luc Janssens, voorzitter; Patrick Geuens, burgemeester; Koen Claessens, schepen; Natalie Adriaensen, schepen; Dominik Huysmans, schepen; Kato Slegers, schepen; Lut Hermans, schepen; Guy Vanherck, raadslid; Karolien Adriaensen, raadslid; Griet Bastiaansen, raadslid; Thomas Wynants, raadslid; Niels Blockx, raadslid; Kurt Keersmaekers, raadslid; Koen Slegers, raadslid; Greet Verwaest, raadslid; Gert Wens, raadslid; Maryleen Theuer, raadslid; Wout Melis, raadslid; Nelis Damen, raadslid; Bram Smets, raadslid; Ruhne Mertens, raadslid; Roel Slegers, algemeen directeur
Secretaris
Roel Slegers, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2025_GR_00163 - Kerkfabriek Sint-Martinus - Meerjarenplan 2026-2031 - Goedkeuring
Aanwezig
Luc Janssens, Patrick Geuens, Koen Claessens, Natalie Adriaensen, Dominik Huysmans, Kato Slegers, Lut Hermans, Guy Vanherck, Karolien Adriaensen, Griet Bastiaansen, Thomas Wynants, Niels Blockx, Kurt Keersmaekers, Koen Slegers, Greet Verwaest, Gert Wens, Maryleen Theuer, Wout Melis, Nelis Damen, Bram Smets, Ruhne Mertens, Roel Slegers
Stemmen voor 21
Patrick Geuens, Koen Claessens, Natalie Adriaensen, Dominik Huysmans, Kato Slegers, Lut Hermans, Luc Janssens, Guy Vanherck, Griet Bastiaansen, Thomas Wynants, Niels Blockx, Kurt Keersmaekers, Koen Slegers, Greet Verwaest, Gert Wens, Maryleen Theuer, Wout Melis, Nelis Damen, Bram Smets, Karolien Adriaensen, Ruhne Mertens
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
3.

2025_GR_00163 - Kerkfabriek Sint-Martinus - Meerjarenplan 2026-2031 - Goedkeuring

2025_GR_00163 - Kerkfabriek Sint-Martinus - Meerjarenplan 2026-2031 - Goedkeuring

Motivering

Feiten en context

Op 25 september 2025 ontving de gemeente Retie van Centraal Kerkbestuur Retie het meerjarenplan 2026-2031 voor kerkfabriek Sint-Martinus. Dit meerjarenplan werd goedgekeurd door de vergadering van de kerkraad van 12 september 2025. Het Bisdom Antwerpen verleende hierover op 23 september 2025 een gunstig advies maar merkt wel op dat de strategische nota ontbreekt.

Juridische grond
  • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
  • Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het meerjarenplan 2026-2031 van kerkfabriek Sint-Martinus goed.

4.

2025_GR_00164 - Kerkfabriek Sint-Job - Meerjarenplan 2026-2031 - Goedkeuring

Datum beslissing: ma 20/10/2025 - 20:22
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Luc Janssens, voorzitter; Patrick Geuens, burgemeester; Koen Claessens, schepen; Natalie Adriaensen, schepen; Dominik Huysmans, schepen; Kato Slegers, schepen; Lut Hermans, schepen; Guy Vanherck, raadslid; Karolien Adriaensen, raadslid; Griet Bastiaansen, raadslid; Thomas Wynants, raadslid; Niels Blockx, raadslid; Kurt Keersmaekers, raadslid; Koen Slegers, raadslid; Greet Verwaest, raadslid; Gert Wens, raadslid; Maryleen Theuer, raadslid; Wout Melis, raadslid; Nelis Damen, raadslid; Bram Smets, raadslid; Ruhne Mertens, raadslid; Roel Slegers, algemeen directeur
Secretaris
Roel Slegers, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2025_GR_00164 - Kerkfabriek Sint-Job - Meerjarenplan 2026-2031 - Goedkeuring
Aanwezig
Luc Janssens, Patrick Geuens, Koen Claessens, Natalie Adriaensen, Dominik Huysmans, Kato Slegers, Lut Hermans, Guy Vanherck, Karolien Adriaensen, Griet Bastiaansen, Thomas Wynants, Niels Blockx, Kurt Keersmaekers, Koen Slegers, Greet Verwaest, Gert Wens, Maryleen Theuer, Wout Melis, Nelis Damen, Bram Smets, Ruhne Mertens, Roel Slegers
Stemmen voor 21
Patrick Geuens, Koen Claessens, Natalie Adriaensen, Dominik Huysmans, Kato Slegers, Lut Hermans, Luc Janssens, Guy Vanherck, Griet Bastiaansen, Thomas Wynants, Niels Blockx, Kurt Keersmaekers, Koen Slegers, Greet Verwaest, Gert Wens, Maryleen Theuer, Wout Melis, Nelis Damen, Bram Smets, Karolien Adriaensen, Ruhne Mertens
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
4.

2025_GR_00164 - Kerkfabriek Sint-Job - Meerjarenplan 2026-2031 - Goedkeuring

2025_GR_00164 - Kerkfabriek Sint-Job - Meerjarenplan 2026-2031 - Goedkeuring

Motivering

Feiten en context

Op 25 september 2025 ontving de gemeente Retie van Centraal Kerkbestuur Retie het meerjarenplan 2026-2031 voor kerkfabriek Sint-Job. Dit meerjarenplan werd goedgekeurd door de vergadering van de kerkraad van 25 maart 2025. Het Bisdom Antwerpen verleende hierover op 23 september 2025 een gunstig advies.

Juridische grond
  • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
  • Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiĂ«le organisatie en werking van de erkende erediensten.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het meerjarenplan 2026-2031 van kerkfabriek Sint-Job goed.

5.

2025_GR_00165 - Brandweer Zone Kempen - Principe financiële verdeelsleutel 2026 - 2031 - Goedkeuring

Datum beslissing: ma 20/10/2025 - 20:25
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Luc Janssens, voorzitter; Patrick Geuens, burgemeester; Koen Claessens, schepen; Natalie Adriaensen, schepen; Dominik Huysmans, schepen; Kato Slegers, schepen; Lut Hermans, schepen; Guy Vanherck, raadslid; Karolien Adriaensen, raadslid; Griet Bastiaansen, raadslid; Thomas Wynants, raadslid; Niels Blockx, raadslid; Kurt Keersmaekers, raadslid; Koen Slegers, raadslid; Greet Verwaest, raadslid; Gert Wens, raadslid; Maryleen Theuer, raadslid; Wout Melis, raadslid; Nelis Damen, raadslid; Bram Smets, raadslid; Ruhne Mertens, raadslid; Roel Slegers, algemeen directeur
Secretaris
Roel Slegers, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2025_GR_00165 - Brandweer Zone Kempen - Principe financiële verdeelsleutel 2026 - 2031 - Goedkeuring
Aanwezig
Luc Janssens, Patrick Geuens, Koen Claessens, Natalie Adriaensen, Dominik Huysmans, Kato Slegers, Lut Hermans, Guy Vanherck, Karolien Adriaensen, Griet Bastiaansen, Thomas Wynants, Niels Blockx, Kurt Keersmaekers, Koen Slegers, Greet Verwaest, Gert Wens, Maryleen Theuer, Wout Melis, Nelis Damen, Bram Smets, Ruhne Mertens, Roel Slegers
Stemmen voor 21
Patrick Geuens, Koen Claessens, Natalie Adriaensen, Dominik Huysmans, Kato Slegers, Lut Hermans, Luc Janssens, Guy Vanherck, Griet Bastiaansen, Thomas Wynants, Niels Blockx, Kurt Keersmaekers, Koen Slegers, Greet Verwaest, Gert Wens, Maryleen Theuer, Wout Melis, Nelis Damen, Bram Smets, Karolien Adriaensen, Ruhne Mertens
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
5.

2025_GR_00165 - Brandweer Zone Kempen - Principe financiële verdeelsleutel 2026 - 2031 - Goedkeuring

2025_GR_00165 - Brandweer Zone Kempen - Principe financiële verdeelsleutel 2026 - 2031 - Goedkeuring

Motivering

Voorgeschiedenis

In zitting van de zoneraad van 31 oktober 2020 werd het principe van de financiële verdeelsleutel voor de periode 2021-2026 goedgekeurd.

Op het brandweerevent op 23 januari 2025 werd dit principe en de financiële uitdagingen naar de toekomst toe toegelicht.

In zitting van de zoneraad van 27 september 2025 werd het nieuwe principe financiële verdeelsleutel 2026 - 2031 van Brandweer Zone Kempen goedgekeurd. Op basis van dit principe zal jaarlijks de verdeelsleutel voor het volgende jaar ter goedkeuring aan de zoneraad en aan de 15 gemeenteraden voorgelegd worden.
Feiten en context

De verdeelsleutel bestaat uit twee gedeeltes, met name:

  • een beperkt vast bedrag per inwoner: iedere burger krijgt een minimum aan dienstverlening van de brandweer:
    • 2026 - 0,00 euro/inwoner - nog laatste verrekening van rollend materieel

  • restbedrag via volgende parameters:
    • 50% bevolkingsaantal
    • 50% Kadastraal inkomen
    • 75% correctiefactor opkomsttijd op BA en KI
    • correctie DGH waarbij:
      • % ritten in gemeente wordt verrekend naar gemeente zelf
      • % ritten buiten de zone wordt verdeeld over alle gemeentes

  • Verrekening goederen:
    In 2026 wordt een laatste keer de goederen verrekend conform KB van 23/08/2014.

  • Koppeling aan meerjarenbeleidsplan:
    De voorziene kredieten zijn gekoppeld aan het meerjarenbeleidsplan.

  • Groeipad:
    Jaarlijks zullen de budgetten aangepast worden aan de afgevlakte gezondheidsindex. In de meerjarenbegroting wordt voorlopig 2% opgenomen.

  • Opsplitsing exploitatie en investeringsbudget:
    Van het totale bedrag wordt 2.230.000 euro (jaarlijks geïndexeerd) opgenomen in de investeringstoelage. De rest wordt voorzien in exploitatie.
    • Exploitatiebudget:
       Overschotten op exploitatiebudget dienen terug te vloeien naar de gemeentes. Hiervoor dient nog een regeling te worden uitgewerkt.
    • Investeringsbudget:
      • Daar het investeringsbudget een gemiddelde is gebaseerd op afschrijftermijnen van voertuigen en materieel wordt dit bedrag jaarlijks volledig betaald aan Brandweer Zone Kempen.
      • Overschotten op investering kunnen enkel mits verantwoording aan en goedkeuring door de zoneraad verschoven worden.
Argumentatie

Het principe verdeelsleutel 2026 - 2031 vormt de leidraad voor de jaarlijkse verdeelsleutels. De verdeelsleutel moet door alle gemeenteraden goedgekeurd worden. Indien een gemeenteraad de verdeelsleutel niet goedkeurt, zal de gouverneur een beslissing nemen.

Juridische grond
  • Wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, in het bijzonder artikel 23, BS 31 juli 2007;
  • Het koninklijk besluit van 23 augustus 2014 houdende vaststelling van de inventaris- en schattingsregels van de roerende en onroerende goederen van de gemeenten aangewend voor de uitvoering van de opdrachten van de brandweerdiensten, BS 29 oktober 2014.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt volgend principe financiële verdeelsleutel voor 2026 - 2031 voor Brandweer Zone Kempen goed: 

  • de financiële verdeelsleutel is gelijklopend met de beleidsperiode van de gemeente, met name 2026-2031;
  • de verdeelsleutel bestaat uit twee gedeeltes, met name:
    • een beperkt vast bedrag per inwoner: iedere burger krijgt een minimum aan dienstverlening van de brandweer:
      • 2026 - 0,00 euro/inwoner - nog laatste verrekening van rollend materieel
      • 2027 - 2,50 euro/inwoner
      • 2028 t/m 2031 - 3,00 euro/inwoner
    • restbedrag via volgende parameters:
      • 50% bevolkingsaantal
      • 50% Kadastraal inkomen
      • 75% correctiefactor opkomsttijd op BA en KI
      • correctie DGH waarbij:
        • % ritten in gemeente wordt verrekend naar gemeente zelf
        • % ritten buiten de zone wordt verdeeld over alle gemeentes
De verdeelsleutel op basis van het goedgekeurde principe wordt jaarlijks aangepast aan de meest recente gegevens. De nieuwe verdeelsleutel wordt elk jaar ten laatste in de zoneraad van april voorgelegd.

Artikel 2

Als er iets wijzigt aan de organisatie, de financiering of de locaties van de brandweerambulances van onze zone, zal de parameter DGH herberekend moeten worden op basis van de berekeningsmethodiek die nu in de uitgangsnota gehanteerd wordt.

Artikel 3

Als er iets wijzigt aan de locatie of de permanentie van kazernes waardoor de aanrijtijden wijzigen, zal de correctiefactor aanrijtijden herberekend moeten worden op basis van de berekeningsmethodiek die nu in de uitgangsnota gehanteerd wordt.

Artikel 4

De percentages uit de verdeelsleutel zullen niet gehanteerd worden voor de investeringskost van bijkomende brandweerposten. Wanneer tot bijkomende brandweerposten besloten wordt, zal de financieringsdiscussie ten gronde hernomen worden.

Artikel 5

De verdeelsleutel kan aangepast worden indien artikel 68 §3 1ste of 2de lid in de federale wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid wijzigt.

Artikel 6

Jaarlijks zullen de budgetten minimaal aangepast worden aan de afgevlakte gezondheidsindex.

Artikel 7

Er wordt een opsplitsing gemaakt tussen exploitatiebudget en investeringsbudget. Het investeringsbudget wordt voorlopig vastgelegd op 2.230.000,00 euro en is ook gekoppeld aan de index.

Daar het investeringsbudget een gemiddelde is gebaseerd op afschrijftermijnen van voertuigen en materieel wordt dit bedrag jaarlijks volledig betaald aan Brandweer Zone Kempen.

Artikel 8

Overschotten op exploitatie dienen terug te vloeien naar de gemeentes. Hiervoor zal door de zone in overleg met de financieel directeurs een mechanisme worden uitgewerkt.

Artikel 9

Overschotten op het investeringsbudget kunnen enkel mits verantwoording aan en goedkeuring door de zoneraad verschoven worden.

Artikel 10

De verrekening van de goederen gebeurt over vijf jaar beginnende van 2022 volgens volgend voorstel: 

Gemeente/Stad

Bedrag/jaar

Geel

- 6.539,30

Mol

- 96.295,79

Herentals

- 65.023,84

Westerlo

- 21.632,84

Balen

- 11.991,22

Laakdal

+ 40.856,36

Herselt

+ 40.760,73

Olen

+ 44.681,87

Grobbendonk

- 38.772,49

Retie

+ 26.702,01

Hulshout

+ 25.363,08

Meerhout

+ 32.248,98

Dessel

+ 24.597,98

Herenthout

- 14.962,95

Vorselaar

+ 20.007,38


Dit wordt verrekend in het investeringsbudget per gemeente.
6.

2025_GR_00166 - Brandweer Zone Kempen - Financiële verdeelsleutel 2026 - Goedkeuring

Datum beslissing: ma 20/10/2025 - 20:27
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Luc Janssens, voorzitter; Patrick Geuens, burgemeester; Koen Claessens, schepen; Natalie Adriaensen, schepen; Dominik Huysmans, schepen; Kato Slegers, schepen; Lut Hermans, schepen; Guy Vanherck, raadslid; Karolien Adriaensen, raadslid; Griet Bastiaansen, raadslid; Thomas Wynants, raadslid; Niels Blockx, raadslid; Kurt Keersmaekers, raadslid; Koen Slegers, raadslid; Greet Verwaest, raadslid; Gert Wens, raadslid; Maryleen Theuer, raadslid; Wout Melis, raadslid; Nelis Damen, raadslid; Bram Smets, raadslid; Ruhne Mertens, raadslid; Roel Slegers, algemeen directeur
Secretaris
Roel Slegers, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2025_GR_00166 - Brandweer Zone Kempen - Financiële verdeelsleutel 2026 - Goedkeuring
Aanwezig
Luc Janssens, Patrick Geuens, Koen Claessens, Natalie Adriaensen, Dominik Huysmans, Kato Slegers, Lut Hermans, Guy Vanherck, Karolien Adriaensen, Griet Bastiaansen, Thomas Wynants, Niels Blockx, Kurt Keersmaekers, Koen Slegers, Greet Verwaest, Gert Wens, Maryleen Theuer, Wout Melis, Nelis Damen, Bram Smets, Ruhne Mertens, Roel Slegers
Stemmen voor 21
Patrick Geuens, Koen Claessens, Natalie Adriaensen, Dominik Huysmans, Kato Slegers, Lut Hermans, Luc Janssens, Guy Vanherck, Griet Bastiaansen, Thomas Wynants, Niels Blockx, Kurt Keersmaekers, Koen Slegers, Greet Verwaest, Gert Wens, Maryleen Theuer, Wout Melis, Nelis Damen, Bram Smets, Karolien Adriaensen, Ruhne Mertens
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
6.

2025_GR_00166 - Brandweer Zone Kempen - Financiële verdeelsleutel 2026 - Goedkeuring

2025_GR_00166 - Brandweer Zone Kempen - Financiële verdeelsleutel 2026 - Goedkeuring

Motivering

Voorgeschiedenis

In zitting van de zoneraad van 27 september 2025 werd het principe financiële verdeelsleutel 2026 - 2031 van Brandweer Zone Kempen goedgekeurd.

Feiten en context

De verdeelsleutel bestaat uit twee gedeeltes, met name:

  • een beperkt vast bedrag per inwoner: iedere burger krijgt een minimum aan dienstverlening van de brandweer:
    • 2026 - 0,00 euro/inwoner - nog laatste verrekening van rollend materieel
  • restbedrag via volgende parameters:
    • 50% bevolkingsaantal
    • 50% Kadastraal inkomen
    • 75% correctiefactor opkomsttijd op BA en KI
    • correctie DGH waarbij:
      • % ritten in gemeente wordt verrekend naar gemeente zelf
      • % ritten buiten de zone wordt verdeeld over alle gemeentes

De verdeelsleutel op basis van het goedgekeurde principe wordt jaarlijks aangepast aan de meest recente gegevens.

De zoneraad heeft in de zitting van 27 september 2025 de verdeelsleutel voor het jaar 2026 goedgekeurd. Dit geeft volgende verdeling:


Gemeente/stad

% 2026

Geel 

20,49%

Mol 

14,79%

Herentals 

10,68%

Westerlo 

10,37%

Balen 

8,46%

Laakdal 

5,10%

Herselt 

3,73%

Olen 

5,39%

Grobbendonk 

4,22%

Retie 

2,78%

Hulshout 

2,52%

Meerhout 

3,68%

Dessel 

2,76%

Herenthout 

3,13%

Vorselaar 

1,89%

 

Ook in 2026 zal een verrekening van de goederen gebeuren volgens het principe vastgelegd in de zoneraad van 31 oktober 2020. De effectieve bedragen zijn:

 

Gemeente/stad

Bedrag/jaar

Geel 

-6 539,30

Mol 

-96 295,79

Herentals 

-65 023,84

Westerlo 

-21 632,84

Balen 

-11 991,22

Laakdal 

+40 856,36

Herselt 

+40 760,73

Olen 

+44 681,87

Grobbendonk 

-38 772,49

Retie 

+26 702,01

Hulshout 

+25 363,08

Meerhout 

+32 248,98

Dessel 

+24 597,98

Herenthout 

-14 962,95

Vorselaar 

+20 007,38

Argumentatie

De financiële verdeelsleutel 2026 moet door alle gemeenteraden worden goedgekeurd. Indien een gemeenteraad de verdeelsleutel niet goedkeurt, zal de gouverneur een beslissing nemen.

Juridische grond
  • Hoofdstuk II van de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, BS 31 juli 2007;
  • Het koninklijk besluit van 23 augustus 2014 houdende vaststelling van de inventaris- en schattingsregels van de roerende en onroerende goederen van de gemeenten aangewend voor de uitvoering van de opdrachten van de brandweerdiensten, BS 29 oktober 2014.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt volgende verdeelsleutel op basis van het goedgekeurde principe voor 2026 voor Brandweer Zone Kempen goed:

 

Gemeente/stad

% 2026

Geel 

20,49%

Mol 

14,79%

Herentals 

10,68%

Westerlo 

10,37%

Balen 

8,46%

Laakdal 

5,10%

Herselt 

3,73%

Olen 

5,39%

Grobbendonk 

4,22%

Retie 

2,78%

Hulshout 

2,52%

Meerhout 

3,68%

Dessel 

2,76%

Herenthout 

3,13%

Vorselaar 

1,89%

Artikel 2

De gemeenteraad keurt goed dat een verrekening van de goederen wordt doorgevoerd op het investeringsbudget 2026 als volgt:


Gemeente/stad

Bedrag/jaar

Geel 

-6 539,30

Mol 

-96 295,79

Herentals 

-65 023,84

Westerlo 

-21 632,84

Balen 

-11 991,22

Laakdal 

+40 856,36

Herselt 

+40 760,73

Olen 

+44 681,87

Grobbendonk 

-38 772,49

Retie 

+26 702,01

Hulshout 

+25 363,08

Meerhout 

+32 248,98

Dessel 

+24 597,98

Herenthout 

-14 962,95

Vorselaar 

+20 007,38

7.

2025_GR_00167 - IKA - Buitengewone algemene vergadering van 11 december 2025 - Goedkeuring

Datum beslissing: ma 20/10/2025 - 20:27
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Luc Janssens, voorzitter; Patrick Geuens, burgemeester; Koen Claessens, schepen; Natalie Adriaensen, schepen; Dominik Huysmans, schepen; Kato Slegers, schepen; Lut Hermans, schepen; Guy Vanherck, raadslid; Karolien Adriaensen, raadslid; Griet Bastiaansen, raadslid; Thomas Wynants, raadslid; Niels Blockx, raadslid; Kurt Keersmaekers, raadslid; Koen Slegers, raadslid; Greet Verwaest, raadslid; Gert Wens, raadslid; Maryleen Theuer, raadslid; Wout Melis, raadslid; Nelis Damen, raadslid; Bram Smets, raadslid; Ruhne Mertens, raadslid; Roel Slegers, algemeen directeur
Secretaris
Roel Slegers, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2025_GR_00167 - IKA - Buitengewone algemene vergadering van 11 december 2025 - Goedkeuring
Aanwezig
Luc Janssens, Patrick Geuens, Koen Claessens, Natalie Adriaensen, Dominik Huysmans, Kato Slegers, Lut Hermans, Guy Vanherck, Karolien Adriaensen, Griet Bastiaansen, Thomas Wynants, Niels Blockx, Kurt Keersmaekers, Koen Slegers, Greet Verwaest, Gert Wens, Maryleen Theuer, Wout Melis, Nelis Damen, Bram Smets, Ruhne Mertens, Roel Slegers
Stemmen voor 21
Patrick Geuens, Koen Claessens, Natalie Adriaensen, Dominik Huysmans, Kato Slegers, Lut Hermans, Luc Janssens, Guy Vanherck, Griet Bastiaansen, Thomas Wynants, Niels Blockx, Kurt Keersmaekers, Koen Slegers, Greet Verwaest, Gert Wens, Maryleen Theuer, Wout Melis, Nelis Damen, Bram Smets, Karolien Adriaensen, Ruhne Mertens
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
7.

2025_GR_00167 - IKA - Buitengewone algemene vergadering van 11 december 2025 - Goedkeuring

2025_GR_00167 - IKA - Buitengewone algemene vergadering van 11 december 2025 - Goedkeuring

Motivering

Feiten en context

Gelet op het feit dat de gemeente Retie aangesloten is bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA;

 

Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven werd opgeroepen deel te nemen aan de algemene vergadering van IKA die op 11 december 2025 plaats heeft;

 

Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 18 september 2025 overgemaakt werd;


Overwegende dat de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van IKA van 11 december 2025 volgende agendapunten bevat:

 

  1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2026 alsook van de door de raad van bestuur opgestelde begroting 2026.
  2. Statutaire benoemingen.
  3. Statutaire mededelingen.
Juridische grond

Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoor­diger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad, na onderzoek van de documenten die bij de oproeping zijn gevoegd, hecht zijn goedkeuring aan de dagorde en de afzonderlijke punten van de dagorde van de Buitengewone Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging IKA d.d. 11 december 2025:

  1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2026 alsook van de door de raad van bestuur opgestelde begroting 2026.
  2. Statutaire benoemingen.
  3. Statutaire mededelingen.

Artikel 2

De gemeenteraad beslist de vertegenwoordiger van de gemeente Retie, de heer Wout Melis, die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Buitengewone Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging IKA op 11 december 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

Artikel 3

De gemeenteraad beslist het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde besluiten en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan het secretariaat van intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA, ter attentie van het secre­tariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres lieven.ex@fluvius.be

8.

2025_GR_00168 - Fluvius Kempen - Buitengewone algemene vergadering van 11 december 2025 - Goedkeuring

Datum beslissing: ma 20/10/2025 - 20:28
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Luc Janssens, voorzitter; Patrick Geuens, burgemeester; Koen Claessens, schepen; Natalie Adriaensen, schepen; Dominik Huysmans, schepen; Kato Slegers, schepen; Lut Hermans, schepen; Guy Vanherck, raadslid; Karolien Adriaensen, raadslid; Griet Bastiaansen, raadslid; Thomas Wynants, raadslid; Niels Blockx, raadslid; Kurt Keersmaekers, raadslid; Koen Slegers, raadslid; Greet Verwaest, raadslid; Gert Wens, raadslid; Maryleen Theuer, raadslid; Wout Melis, raadslid; Nelis Damen, raadslid; Bram Smets, raadslid; Ruhne Mertens, raadslid; Roel Slegers, algemeen directeur
Secretaris
Roel Slegers, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2025_GR_00168 - Fluvius Kempen - Buitengewone algemene vergadering van 11 december 2025 - Goedkeuring
Aanwezig
Luc Janssens, Patrick Geuens, Koen Claessens, Natalie Adriaensen, Dominik Huysmans, Kato Slegers, Lut Hermans, Guy Vanherck, Karolien Adriaensen, Griet Bastiaansen, Thomas Wynants, Niels Blockx, Kurt Keersmaekers, Koen Slegers, Greet Verwaest, Gert Wens, Maryleen Theuer, Wout Melis, Nelis Damen, Bram Smets, Ruhne Mertens, Roel Slegers
Stemmen voor 21
Patrick Geuens, Koen Claessens, Natalie Adriaensen, Dominik Huysmans, Kato Slegers, Lut Hermans, Luc Janssens, Guy Vanherck, Griet Bastiaansen, Thomas Wynants, Niels Blockx, Kurt Keersmaekers, Koen Slegers, Greet Verwaest, Gert Wens, Maryleen Theuer, Wout Melis, Nelis Damen, Bram Smets, Karolien Adriaensen, Ruhne Mertens
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
8.

2025_GR_00168 - Fluvius Kempen - Buitengewone algemene vergadering van 11 december 2025 - Goedkeuring

2025_GR_00168 - Fluvius Kempen - Buitengewone algemene vergadering van 11 december 2025 - Goedkeuring

Motivering

Feiten en context

Gelet op het feit dat de gemeente Retie voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius Kempen;

 

Gelet op het feit dat de agenda met documentatiestukken opgesteld werd door de Raad van Bestuur in zitting van 5 september 2025.

 

Gelet op het feit dat de gemeente Retie per aangetekend schrijven van 8 september 2025 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Kempen die op 11 december 2025 plaatsheeft in “de Eyck, Houtum 39 te 2460 Kasterlee”;

                

Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente Retie op digitale wijze op 8 september 2025 ter beschikking werd gesteld;


Gelet op het door de Raad van Bestuur opgestelde ontwerp van statutenwijzigingen die worden onderverdeeld in 4 luiken, met name (1) wijziging over de winstverdeling en kostenlasten met betrekking tot de activiteit warmte, (2) wijzigingen ten gevolge van gewijzigde regelgeving, (3) verduidelijkingen en tekstverfijningen (4) schrapping van bepalingen die niet langer van toepassing zijn;


Gelet op het niet-bindend advies van de Vlaamse Regering d.d. 23 juli 2025 dat deel uitmaakt van het dossier ‘statutenwijzigingen’;


Gelet op het voorstel om de voorliggende statutenwijzigingen in werking te laten treden per 1 januari 2026;

 

Gelet op het feit dat de Raad van Bestuur van Fluvius Kempen in zitting van 5 september 2025 de bijzondere verslagen heeft opgesteld overeenkomstig de artikelen 6:86 (wijziging voorwerp) en 6:87 (wijziging aandelensoorten) van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen;
Juridische grond

Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Kempen van 11 december 2025: 

  1. Statutenwijzigingen:
  2. a. Kennisneming bijzonder verslag van de Raad van Bestuur opgesteld overeenkomstig artikel 6:86 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV);
    b. Kennisneming bijzonder verslag van de Raad van Bestuur opgesteld overeenkomstig artikel 6:87 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV);
    c. Kennisneming voorafgaand niet-bindend advies Vlaamse Regering d.d. 23 juli 2025
    d. Goedkeuring voorstel van statutenwijzigingen (inclusief de wijziging van het voorwerp);
    e. Vaststelling van de opschortende voorwaarden met betrekking tot de statutenwijzigingen;
    f. Verlenen van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om de al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden met betrekking tot het agendapunt 1 vast te stellen;
    g. Verlenen van een machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met mogelijkheid van subdelegatie om de statuten inclusief de bijlagen te coördineren;

  3. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en voor de afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot agendapunt 1 en om de beslissingen genomen in agendapunt 1 en desgevallend 5, 6 en 7 bij authentieke akte te doen vaststellen.
  4. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet over het lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2026 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2026.
  5. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 e.v. WVV. 
  6. Desgevallend aanvaarding toetreding/uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
  7. Statutaire benoemingen.
  8. Statutaire mededelingen.

Artikel 2

De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen van Fluvius Kempen.

Artikel 3

De gemeenteraad verzoekt de opdrachthoudende vereniging Fluvius Kempen om de nodige bestuurlijke en vennootschapsrechtelijke acties te ondernemen om uitvoering te kunnen geven aan bovenstaande beslissingen van deze gemeenteraad.

Artikel 4

De gemeenteraad beslist de vertegenwoordiger van de gemeente Retie, de heer Patrick Geuens, die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Kempen op 11 december 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen van onderhavige beslissing.

Artikel 5

De gemeenteraad beslist het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslis­singen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Kempen, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

9.

2025_GR_00162 - Meerjarenplan rapportering - opvolgrapport 2025 - semester 1 - Kennisneming

Datum beslissing: ma 20/10/2025 - 20:32
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Luc Janssens, voorzitter; Patrick Geuens, burgemeester; Koen Claessens, schepen; Natalie Adriaensen, schepen; Dominik Huysmans, schepen; Kato Slegers, schepen; Lut Hermans, schepen; Guy Vanherck, raadslid; Karolien Adriaensen, raadslid; Griet Bastiaansen, raadslid; Thomas Wynants, raadslid; Niels Blockx, raadslid; Kurt Keersmaekers, raadslid; Koen Slegers, raadslid; Greet Verwaest, raadslid; Gert Wens, raadslid; Maryleen Theuer, raadslid; Wout Melis, raadslid; Nelis Damen, raadslid; Bram Smets, raadslid; Ruhne Mertens, raadslid; Roel Slegers, algemeen directeur
Secretaris
Roel Slegers, algemeen directeur
9.

2025_GR_00162 - Meerjarenplan rapportering - opvolgrapport 2025 - semester 1 - Kennisneming

2025_GR_00162 - Meerjarenplan rapportering - opvolgrapport 2025 - semester 1 - Kennisneming

Motivering

Voorgeschiedenis

Sinds 2025 wordt gewerkt met Pepperflow om de stand van zaken van het meerjarenplan op te volgen. Dit o.a. ter ondersteuning van de jaarlijkse BBC-rapporteringscyclus. 2025 wordt hierin gezien als een testjaar op het bestaande meerjarenplan.

Feiten en context

Wat voorligt in bijlage is de rapportering van het eerste semester 2025. Van alle prioritaire actieplannen uit het meerjarenplan 2020-2025 wordt een financieel overzicht gegeven en een stand van zaken op de indicatoren stand van zaken, budget en planning. Dit gebeurt aan de hand van kleurscores, gaande van groen (alles verloopt ok), over oranje tot rood. De kleurscores oranje en rood worden verder toegelicht. Op deze manier wordt inzicht gegeven in de realisatiegraad van het meerjarenplan.

Juridische grond

Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van het rapport over de realisatiegraad van de prioritaire actieplannen voor het eerste semester van 2025.

IR 1.

2025_MV_00004 - Mondelinge vraag van raadsleden Maryleen Theuer, Greet Verwaest: Oprichting gemeentelijk vrijwilligerskorps

Datum beslissing: ma 20/10/2025 - 20:35
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Luc Janssens, voorzitter; Patrick Geuens, burgemeester; Koen Claessens, schepen; Natalie Adriaensen, schepen; Dominik Huysmans, schepen; Kato Slegers, schepen; Lut Hermans, schepen; Guy Vanherck, raadslid; Karolien Adriaensen, raadslid; Griet Bastiaansen, raadslid; Thomas Wynants, raadslid; Niels Blockx, raadslid; Kurt Keersmaekers, raadslid; Koen Slegers, raadslid; Greet Verwaest, raadslid; Gert Wens, raadslid; Maryleen Theuer, raadslid; Wout Melis, raadslid; Nelis Damen, raadslid; Bram Smets, raadslid; Ruhne Mertens, raadslid; Roel Slegers, algemeen directeur
Secretaris
Roel Slegers, algemeen directeur
IR 1.

2025_MV_00004 - Mondelinge vraag van raadsleden Maryleen Theuer, Greet Verwaest: Oprichting gemeentelijk vrijwilligerskorps

2025_MV_00004 - Mondelinge vraag van raadsleden Maryleen Theuer, Greet Verwaest: Oprichting gemeentelijk vrijwilligerskorps
Indiener(s)
Maryleen Theuer, Greet Verwaest
Tijdstip van indienen
wo 15/10/2025 - 18:30
Toelichting

Samenvatting

De gemeenteraad bespreekt de oprichting van een vrijwilligerskorps.

De Vlaamse Regering wil samen met de lokale besturen de burgerlijke weerbaarheid versterken. Daarom moedigt ze de gemeenten aan om vrijwilligerskorpsen op te richten om de paraatheid bij noodsituaties te vergroten. Het doel van de vrijwilligerskorpsen is om de waardevolle vaardigheden van gemotiveerde Vlamingen op een gecoördineerde manier inzetbaar te maken. Rode Kruis-Vlaanderen ondersteunt gemeenten bij de oprichting, begeleiding en het inzetten van vrijwilligerskorpsen. 118 gemeenten hebben via Rode Kruis-Vlaanderen reeds aangegeven interesse te hebben in de oprichting van een gemeentelijk vrijwilligerskorps. De oprichting is pas formeel na het besluit van de gemeenteraad.


Bevoegdheid

Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40, §1.


Juridische context

Mededeling Vlaamse Regering 23 mei 2025 Conceptnota Vlaams burgerlijk weerbaarheidsprogramma ‘vrijwilligerskorpsen’.

Besluit Vlaamse Regering 18 juli 2025 tot toekenning van een projectsubsidie aan Rode Kruis-Vlaanderen voor de ondersteuning van de gemeentelijke vrijwilligerskorpsen.


Aanleiding en feitelijke context

Het Vlaams Regeerakkoord pleit voor een passende omkadering van vrijwilligers in crisissituaties. In de mededeling van 4 april 2025 betreffende het Vlaams Defensieplan pleit de

Vlaamse Regering voor een versterking van de burgerlijke weerbaarheid, samen met de lokale besturen (Punt 9). Er wordt een Vlaams burgerlijk weerbaarheidsprogramma aangekondigd waarvan de lokale overheden de coördinatie opnemen. In die context kunnen lokale besturen lokale vrijwilligerskorpsen oprichten die onmiddellijk ingeschakeld kunnen worden in het

kader van noodhulpverlening en waar vrijwilligers bijdragen aan het uitvoeren van logistieke, operationele en medische taken in het geval van bijzondere nood.

De conceptnota aan de Vlaamse Regering van 23 mei 2025 over het Vlaams burgerlijk weerbaarheidsprogramma ‘vrijwilligerskorpsen’ moedigt gemeenten aan om gemeentelijke vrijwilligerskorpsen op te richten om de weerbaarheid en paraatheid bij noodsituaties te versterken. Concreet werkt de Vlaamse Regering in deze conceptnota het  vrijwilligerskorpsenmodel uit met de intentie het uitbouwen van gemeentelijke vrijwilligerskorpsen te faciliteren, en structureel te voorzien in ondersteuning voor dit engagement door via lokale besturen in te zetten op vorming, coördinatie, samenhorigheid en burgerzin. Het model ontlast lokale besturen maximaal in noodsituaties. De doelstelling van de vrijwilligerskorpsen is om de waardevolle vaardigheden, het engagement en de motivatie van Vlamingen op een gecoördineerde manier inzetbaar te maken. Gelet op hun decretale rol als ‘helper van de Vlaamse overheid’ en hun bestaande expertise hierin, wordt de coördinatie en begeleiding van de vrijwilligerskorpsen opgenomen door Rode Kruis-Vlaanderen.

Binnen het model van de vrijwilligerskorpsen ligt de beslissing over de oprichting van een vrijwilligerskorps bij de gemeente.

Het besluit van de Vlaamse Regering van 18 juli 2025 kent een projectsubsidie toe aan Rode Kruis-Vlaanderen van 1 september 2025 tot 31 augustus 2029 voor de ondersteuning van de gemeentelijke vrijwilligerskorpsen. Deze ondersteuning vertaalt zich naar het aanbieden van opleidingen voor vrijwilligers en het voorzien van een digitale crisistool voor rekrutering,  verzekering, inzet en coördinatie van het gemeentelijk vrijwilligerskorps.


Vormvereisten/adviezen

Dit besluit heeft geen specifieke vormvereisten of in te winnen adviezen.


Motivering

De gemeenteraad erkent het belang van lokale betrokkenheid, solidariteit en burgerzin bij de uitbouw van een veerkrachtige gemeenschap. De oprichting van een gemeentelijk vrijwilligerskorps is een waardevol instrument om de gemeentelijke noodplanning te versterken. Het vrijwilligerskorps kan immers hulp en ondersteuning bieden in geval van lokale crisis- en noodsituaties. De samenwerking met Rode Kruis-Vlaanderen, beschreven in het vrijwilligerskorpsenmodel, garandeert zowel juridische bescherming voor vrijwilligers, alsook efficiëntie en coördinatie van het korps via de digitale crisistool van het Rode Kruis.

De gemeenteraad wil dus actief inzetten op de versterking van de lokale veerkracht bij lokale crisissituaties, het bevorderen van de solidariteit tussen inwoners en van de weerbaarheid van individuen. We willen vrijwilligerswerk ten dienste van de lokale gemeenschap faciliteren en we willen nieuwe vrijwilligers mobiliseren. Daarom wenst de gemeenteraad deel te nemen aan een georganiseerd kader voor vrijwilligers bij noodsituaties op basis van het vrijwilligerskorpsenmodel zoals uiteengezet in de conceptnota aan de Vlaamse Regering van 23 mei 2025 over het Vlaams burgerlijk weerbaarheidsprogramma ‘vrijwilligerskorpsen’.


Financiële gevolgen

De gemeenteraad neemt akte van de ondersteuning die door de Vlaamse Regering via Rode Kruis-Vlaanderen ter beschikking wordt gesteld van gemeentelijke vrijwilligerskorpsen. De Vlaamse financiering dekt de kosten voor de applicatie waarin vrijwilligers zich moeten registreren en noodvragen gesteld kunnen worden en voor de aangeduide coördinator van het Rode Kruis-Vlaanderen. Daarnaast dekt de Vlaamse financiering de kosten voor de EHBO-opleidingen en jaarlijkse bijscholingen en simulaties van/voor de vrijwilligers en dit t.e.m. de 80e vrijwilliger. Vanaf de 81 e vrijwilliger worden deze kosten door het lokaal bestuur gedragen. Alle geregistreerde vrijwilligers zijn bij inzet tijdens noodsituaties via de applicatie gedekt door de verzekering van Rode Kruis- Vlaanderen, zowel de verzekering ‘lichamelijke ongevallen’ als de verzekering ‘burgerlijke aansprakelijkheid’.


BESLUIT

Artikel 1. De gemeenteraad beslist om een gemeentelijk vrijwilligerskorps op te richten.

Artikel 2. De gemeenteraad beslist tot aansluiting van het gemeentelijk vrijwilligerskorps bij het vrijwilligerskorpsmodel zoals beschreven in de conceptnota aan de Vlaamse Regering Vlaams burgerlijk weerbaarheidsprogramma ‘vrijwilligerskorpsen’. Binnen dit model krijgt het gemeentelijk vrijwilligerskorps ondersteuning van Rode Kruis-Vlaanderen inzake:

  • het opleiden van vrijwilligers;
  • de coördinatie, registratie en verzekering van vrijwilligers via de digitale crisistool.

Artikel 3. Het vrijwilligerskorps zal minstens 10 leden en maximaal 80 leden omvatten.

Artikel 4. Het college van burgemeester en schepenen bepaalt wie de hulpvraag in de digitale crisistool kan lanceren.

Artikel 5. De gemeenteraad engageert zich om via de communicatiekanalen van de gemeente de werving van vrijwilligers te ondersteunen.


Bijlagen

Bijlage XX: Het vrijwilligerskorpsenmodel zoals uiteengezet in de conceptnota aan de Vlaamse Regering van 23 mei 2025 Vlaams burgerlijk weerbaarheidsprogramma  ‘vrijwilligerskorpsen’.

10.

2025_GR_00161 - Initiatiefrecht - Mondelinge vragen - Kennisneming

Datum beslissing: ma 20/10/2025 - 20:52
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Luc Janssens, voorzitter; Patrick Geuens, burgemeester; Koen Claessens, schepen; Natalie Adriaensen, schepen; Dominik Huysmans, schepen; Kato Slegers, schepen; Lut Hermans, schepen; Guy Vanherck, raadslid; Karolien Adriaensen, raadslid; Griet Bastiaansen, raadslid; Thomas Wynants, raadslid; Niels Blockx, raadslid; Kurt Keersmaekers, raadslid; Koen Slegers, raadslid; Greet Verwaest, raadslid; Gert Wens, raadslid; Maryleen Theuer, raadslid; Wout Melis, raadslid; Nelis Damen, raadslid; Bram Smets, raadslid; Ruhne Mertens, raadslid; Roel Slegers, algemeen directeur
Secretaris
Roel Slegers, algemeen directeur
10.

2025_GR_00161 - Initiatiefrecht - Mondelinge vragen - Kennisneming

2025_GR_00161 - Initiatiefrecht - Mondelinge vragen - Kennisneming

Motivering

Feiten en context

Op het einde van de gemeenteraad krijgen de raadsleden de kans om mondelinge vragen te stellen.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Raadslid Bram Smets stelt vast dat de proefopstelling aan Trap Op al enige tijd loopt. Wanneer volgt er een nieuw overleg met de buurt en wanneer wordt er bijgestuurd? Schepen Dominik Huysmans geeft aan dat er opmerkingen van bewoners ingediend werden. We onderzoeken momenteel een aantal mogelijke oplossingen waarbij we ook kijken naar de ervaringen van andere gemeenten. We willen deze oplossingen vooraf afstemmen met de politie en met de school. Daarna gaan we opnieuw in overleg met de buurtbewoners. Een proefopstelling moet voldoende doorlooptijd kennen om eraan gewend te raken. Momenteel krijgen we ook vragen rond het aanbrengen van hout voor Sint-Maarten. Dat is echter een tijdelijke situatie. Na de onderzoeksfase zullen de bevindingen aan de groep voorgelegd worden, net zoals vorige keer. Raadslid Greet Verwaest vraagt of de situatie niet ruimer bekeken moet worden dan de directe schoolomgeving. De omgeving Vonderpad is nu veel gevaarlijker geworden. Schepen Dominik Huysmans beaamt dit, de aansluiting met Vonderpad is één van de pistes die momenteel onderzocht worden. We gaan een aantal varianten uitproberen. Raadslid Greet Verwaest benadrukt dat het belangrijk is om de hele straat te betrekken. Schepen Dominik Huysmans geeft aan dat daar rekening mee gehouden wordt.  

Artikel 2

Raadslid Bram Smets stelt dat de burgemeester bij een vorig punt al aangaf dat de lokale besturen minder middelen mogen verwachten uit Brussel. Is al duidelijk welke impact dit zal hebben op Retie? Schepen Koen Claessens stelt dat er zeker impact zal zijn. De nieuwe cijfers en bovenlokale besparingen kwamen er op een moment dat we al gestart waren met de besprekingen. De federale taxshift heeft dus ook een grote impact op het lokaal beleid. We hebben de oefening al heel uitgebreid gemaakt en hebben verschillende dagen samengezeten met het schepencollege en managementteam om de voorbereiding te doen. Het vraagt nog wel wat tijd om de oefening te maken. We hebben ook meteen bekeken hoe we de gemeenteraad kunnen betrekken vooraaleer alles definitief is. Daarom willen in november al een toelichting voorzien zodat er nog wijzigingen mogelijk zijn. 

Raadslid Guy Vanherck vraagt of de andere overheden al concrete cijfers aangeleverd hebben. Schepen Koen Claessens geeft aan dat die ramingen van Vlaamse en federale entiteiten verplicht gebruikt moeten worden bij de opmaak van het meerjarenplan. Voor Retie zijn die minder inkomsten uit bijvoorbeeld de personenbelasting vergelijkbaar met een belastingvermindering van 0,5% op de personenbelasting. Burgemeester Patrick Geuens vult aan dat minister Crevits vorige week aanwezig was op een overleg bij IOK en dat die problematiek toen duidelijk werd aangekaart. Raadslid Guy Vanherck vraagt of VVSG geen rol te spelen heeft in dit verhaal en in verband met de middelen uit het gemeentefonds. Schepen Koen Claessens geeft aan dat er tijdens de budgetopmaak veel slecht nieuws binnengesijpeld kwam, maar dat de tegenvallers nu wel sneller bekend zijn dan zes jaar geleden. De oefening wordt zo een stuk moeilijker, maar we kunnen nog schakelen.

Artikel 3

Raadslid Gert Wens vraagt of er op het kerkhof van Schoonbroek gieters voorzien kunnen worden door de gemeente. In Retie zou dat het geval zijn. Burgemeester Patrick Geuens geeft aan dat deze gieters niet door de gemeente worden voorzien, maar dat het gaat om gieters van burgers die op het kerkhof blijven staan. Raadslid Guy Vanherck stelt voor om ook meteen de piste van 'gieterbomen' te onderzoeken zodat de gieters steeds opnieuw teruggeplaatst worden. Burgemeester Patrick Geuens geeft aan dat bekeken wordt welke mogelijkheden wenselijk zijn.

Artikel 4

Raadslid Guy Vanherck informeert naar de stand van zaken rond de heraanleg van de R18 en de contacten met AWV. Schepen Dominik Huysmans geeft aan dat er vorige week een brief goedgekeurd werd op het college van burgemeester en schepenen die oplijst welke gebreken en problemen er nog zijn aan de weginfrastructuur. Op de vorige brief die verstuurd werd, kwam als antwoord dat de herstellingswerken versneld uitgevoerd zouden worden. Het warm houden van de contacten levert dus wel iets op. Er is geen verdere info verkregen over een timing, er werd enkel aangegeven dat er een nieuw ontwerp opgemaakt zou worden.

Artikel 5

Raadslid Gert Wens haalt aan dat de sleutel van de sporthal in Schoonbroek steeds opgehaald moet worden in de sporthal in Retie. Dat betekent heel wat verplaatsingen, wat raar aanvoelt wanneer verschillende gebruikers na elkaar gebruik maken van de zaal. Het is natuurlijk belangrijk om sleutelverlies tegen te gaan, maar kan dit niet anders georganiseerd worden? Schepen Kato Slegers geeft aan dat ze de vraag begrijpt, maar dat de controle op het sleutelbeheer inderdaad heel belangrijk is. De verplaatsing moet ook gebeuren voor inwoners van andere gehuchten, Schoonbroek is hier niet alleen.