In de Hovenstraat te Retie doen zich bij huisnummers 14, 20 en 24 verkeerskundige problemen voor bij het uitrijden van private inritten. Deze problematiek werd ter plaatse geverifieerd en is het meest voelbaar bij verhoogde parkeerdruk, m.n. tijdens evenementen zoals de jaarlijkse kermis en wielerwedstrijden.
Actueel geldt een parkeerverbod over de volledige lengte van de straat aan de zijde van de even huisnummers. Aan de zijde van de oneven nummers is parkeren toegelaten, behoudens voor inritten en binnen 5 meter van kruispunten. De inritten van de betrokken bewoners liggen echter pal tegenover parkeerstroken, wat het uitrijden bemoeilijkt en in bepaalde gevallen quasi onmogelijk maakt, zeker bij beperkt zicht en druk verkeer.
Daarnaast werd opgemerkt dat een volledig parkeerverbod aan de zijde van de oneven nummers niet wenselijk is. Geparkeerde voertuigen fungeren immers als snelheidsremmende elementen in de straat en dragen bij aan de veiligheid, o.a. voor schoolgaande kinderen.
Door het gericht aanbrengen van aanvullende parkeerverboden ter hoogte van de betrokken inritten wordt de uitrijveiligheid en het gebruiksgemak voor bewoners gevoelig verbeterd, zonder substantieel verlies aan parkeercapaciteit. De restzones tussen de parkeerverboden blijven parkeertechnisch bruikbaar. Bovendien ligt het gemeenteplein, een ruime openbare parking, op wandelafstand van de Hovenstraat, wat eventuele verplaatsing van voertuigen opvangt.
Verder blijkt dat de parkeerdruk in de Hovenstraat buiten evenementen relatief laag is. Het voorstel biedt dus een evenwichtige oplossing die tegemoetkomt aan de bewonersbeleving én de algemene verkeersveiligheid.
De gemeenteraad beslist tot het invoeren van een aanvullend parkeerverbod op de rijbaan ter hoogte van huisnummers 14, 20 en 24 in de Hovenstraat.
De parkeerverboden worden ingevoerd ter hoogte van volgende zones:
Er blijft parkeerruimte behouden tussen de aangeduide zones, met een restcapaciteit van respectievelijk ± 3,5m (nr.14), ± 6m (nr.20) en ± 4m (nr.24).
Er wordt geen bijkomend parkeerverbod voorzien aan de volledige zijde van de oneven huisnummers, gelet op de snelheidsremmende werking van geparkeerde voertuigen en het behoud van verkeersveiligheid.
De kosten verbonden aan het plaatsen van de verkeerstekens op de openbare wegen worden gedragen door de gemeente.
Dit aanvullend reglement zal ter kennisgeving, via e-mail, overgemaakt worden aan de Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid van de Vlaamse Overheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken, p/a Koning Albert ll-laan 20 bus 2 te 1000 Brussel, op volgend e-mailadres: aanvullendereglementen@mow.vlaanderen.be
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan:
Naar aanleiding van een verkeersongeval dat plaatsvond enkele dagen voor Graspop zijn de bewoners van Heide 6 langs geweest op het gemeentehuis met de vraag of het mogelijk is aan te geven dat het stuk weg Heide, vanaf Heide 1 in de richting van het provinciaal domein Prinsenpark, doodlopend is voor alle verkeer behalve voor voetgangers en fietsers. Tijdens deze calamiteit ontstond er veel zoekverkeer waardoor het motoriserend verkeer zich vastreed op dit stuk weg. De bewoners haalden aan dat dit wel meer gebeurt.
Het is namelijk zo dat dit stuk weg uitmondt in de toegang naar het provinciaal domein. Op een bepaald punt werd er een poort geplaatst waardoor het enkel mogelijk is voor voetgangers en fietsers om hun weg verder te zetten. Hierdoor rijdt het motoriserend verkeer zich vast, gezien op dit moment niet aangegeven staat door middel van een verkeersteken dat dit stuk weg doodloopt.
Teneinde meer duidelijkheid te creëren voor alle weggebruikers raadt de mobiliteitsambtenaar aan op het kruispunt Heide met Heide 1 het verkeersbord doodlopend, behalve voor voetgangers en fietsers, te plaatsen. Op deze manier wordt voorkomen dat motoriserend verkeer zich vastrijdt en vervolgens moet keren, wat voor gevaarlijke situaties zorgt in combinatie met de actieve weggebruiker die veelvuldig van deze weg gebruik maakt.
De gemeenteraad beslist tot het invoeren van het verkeersbord doodlopend behalve voor voetgangers en fietsers op het kruispunt Heide met Heide 1 te 2470 Retie.
De bepalingen van artikel 1 worden ter kennis gebracht van de weggebruikers door het plaatsen van het wettelijk vastgestelde verkeersteken F45b.
De kosten verbonden aan het plaatsen van de verkeerstekens worden op de openbare wegen gedragen door de gemeente.
Dit aanvullend reglement zal ter kennisgeving, via e-mail, overgemaakt worden aan de Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid van de Vlaamse Overheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken, p/a Koning Albert ll-laan 20 bus 2 te 1000 Brussel, op volgend e-mailadres: aanvullendereglementen@mow.vlaanderen.be
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan:
De rooilijnprocedure i.f.v. de aanleg van een fietspad langs de Zanddijkdreef werd al een keer doorlopen, met een voorlopige vaststelling van het rooilijnplan door de gemeenteraad van 18 april 2024, een openbaar onderzoek in de maand juni van 2024 en een definitieve vaststelling van het rooilijnplan door de gemeenteraad van 13 mei 2025. In de loop van de procedure werd een administratieve fout gemaakt. In de wetgeving is er geen mogelijkheid tot rechtzetting voorzien, waardoor de bestuurlijke fase van de rooilijnprocedure dient hernomen te worden vanaf de voorlopige vaststelling van het besluit tot wijziging rooilijnplan.
In eerder gevoerde procedure werden tijdens het openbaar onderzoek geen bezwaren ingediend.
Aan IOK dienst grondverwerving werd eerder reeds opdracht gegeven om op basis van eerder doorlopen procedure onderhandelingen te voeren i.f.v. de realisatie van de rooilijn met de aanpalende en geïmpacteerde eigenaars. Bij deze onderhandelingen werden reeds minnelijke akkoorden gesloten met verschillende eigenaars.
Het gemeentebestuur voorziet, in samenwerking met PIDPA-AQUAFIN, infrastructuurwerken in de Zanddijkdreef. Het project omvat de aanleg van een verzamelriool in de rijweg. Het bestuur heeft er tevens voor gekozen om de verkeersveiligheid op de Zanddijkdreef te verbeteren. Men wenst een vrijliggend dubbelrijrichting fietspad aan te leggen tussen Postelsebaan in het noorden en de gemeentegrens met Dessel in het zuiden. Voor de aanleg van dit vrijliggend fietspad opteert men om middelen via het fietsfonds aan te wenden. Er is onvoldoende ruimte beschikbaar om open grachten te behouden voor de waterhuishouding enerzijds en de aanleg van een vrijliggend fietspad te kunnen realiseren anderzijds.
De Zanddijkdreef maakt deel uit van het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk (BFFRN). De fietspadinfrastructuur is er momenteel zeer beperkt en voldoet niet aan de huidige normen. We hebben als doel om naar een vlotte, maar veilige, doorstroming te streven voor alle type weggebruikers. Er wordt hierbij gestreefd naar een ontwerp waarbij de verstoring op omliggend groen zoveel mogelijk geminimaliseerd wordt en de toegankelijkheid naar de private eigendommen te allen tijde gewaarborgd blijft.
Om dit te realiseren zullen voor de fietsinfrastructuur een aantal kwaliteitscriteria nagestreefd worden:
Het ontworpen tracé is volgens gemeentelijk rooilijnplan "Zanddijkdreef" bestaande uit 3 op elkaar volgende delen, in opdracht van gemeente Retie opgemaakt door studiebureau ARCADIS.
De rooilijn is de huidige of toekomstige grens tussen de openbare weg en de aangelande eigendommen, vastgelegd in een rooilijnplan. Als een rooilijnplan ontbreekt, is de rooilijn de huidige grens tussen de openbare weg en de aangelande eigendommen (art. 2, 9° decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen).
De technische dienst vraagt het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad om de wijziging van de rooilijn voorlopig vast te stellen om verder te kunnen gaan met de voorziene en wettelijke rooilijnprocedure teneinde de gewenste infrastructuurwerken te kunnen realiseren.
Reden voor het wijzigen van de rooilijn
De gemeente heeft de intentie om een rooilijnplan op te maken voor de wijziging van de gemeenteweg Zanddijkdreef tussen Postelsebaan (noord) en de Berkenlaan (zuid), voor de aanleg van een vrijliggend fietspad.
De Zanddijkdreef is gelegen op openbaar domein. Er is momenteel een rooilijnplan door de gemeenteraad goedgekeurd dd. 29 augustus 1978.
Er is voor de werken een wegverbreding nodig, vnl. aan één zijde van de weg. Ten oosten zijn de actuele en toekomstige rooilijn dezelfde. Ten westen zal de rooilijn gewijzigd worden, nl. verbreed. Aan het kruispunt met de Postelsebaan wordt de weg langs beide zijden een beetje verbreed. De bestaande rooilijn wordt hier gewijzigd naar een bredere toekomstige rooilijn. Voor de verbredingen dienen de aanpalende private percelen voor een klein deel te worden ingenomen. Het gemeentebestuur heeft de intentie de innemingen via onteigening te realiseren. Hiervoor wordt een afzonderlijk onteigeningsbesluit opgesteld.
Niemand kan een gemeenteweg aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad. De gemeenten leggen de ligging en de breedte van de gemeentewegen op hun grondgebied vast in gemeentelijke rooilijnplannen, ongeacht de eigenaar van de grond (art. 8 en 11 decreet gemeentewegen).
Bij beslissingen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 decreet gemeentewegen (art. 10 decreet gemeentewegen).
Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.
Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak (art. 3 decreet gemeentewegen).
Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen (art. 4 decreet gemeentewegen).
In het Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan Retie van 2006 (hierna GRSR) en het mobiliteitsplan van 2000 is de weg in het project gecategoriseerd. De Zanddijkdreef is hierin aangeduid als een lokale verzamelweg. De lokale verzamelweg wordt in het mobiliteitsplan gedefinieerd als wegen die ontsluiting geven van woonwijken/entiteiten naar de gemeentelijke en bovengemeentelijke verbindingswegen. Hun functie is het verzamelen van op woonkern/wijkniveau met als aanvullende functie het toegang geven.
Voor lokale verzamelwegen worden volgende inrichtingsprincipes aangereikt: “Naast het verschil in wegbreedte, wordt een nadrukkelijk verschil tussen een weg met een verblijfsfunctie en een weg met een verzamelfunctie gevormd door de aparte, fysiek gescheiden fiets- en voetpaden, indien dit weliswaar mogelijk is. De reden dat voor de vrijliggende en verhoogde fietspaden is gekozen is dat met fietsstroken de weg visueel wordt verbreed, waardoor de snelheid op het wegdek toeneemt."
Worden als lokale verzamelweg geselecteerd: “… Zanddijkdreef…”
De weg in het project is bovendien aangeduid als een bovenlokale functionele fietsroute. Deze is gericht op verplaatsingen zoals woon-werk, woon-winkel en woon-schoolverplaatsingen.
De huidige toestand van de infrastructuur voldoet niet meer aan de verkeersnoden om alle voormelde vereiste functies op te bundelen. De fietsinfrastructuur is onveilig of voldoet niet aan de huidige richtlijnen uit het ‘vademecum fietsvoorzieningen’. Niet alle kruispunten zijn bovendien voorzien van veilige fietsoversteken. Voor de zachte weggebruiker is er helemaal geen voetpad aanwezig. Hierbij komt nog dat het gemotoriseerd verkeer dat over de rijweg beschikt die onvoldoende ingericht is voor de andere functies langsheen de gemeenteweg. De huidige breedte is bovendien onvoldoende om de nutsleidingen te vrijwaren van een bovenliggende verharde structuur (bv. fietspad).
Er is momenteel geen rioleringsstelsel aanwezig. Er zijn enkel baangrachten aanwezig.
Gelet op al de voorafgaandelijk opgesomde punten en huidige knelpunten van de gemeenteweg is een herinrichting van de weg noodzakelijk, zowel in de onder- als bovenbouw. Hieraan gepaard is er een nood aan de verbreding van de rooilijnen om dit tot stand te kunnen brengen. De verhoogde verkeersveiligheid, in het bijzonder de zachte weggebruiker, staat daarbij voorop. De voorgenomen herinrichting bestaat uit een comfortabel fietspad, inrichting van veilige oversteekplaatsen op cruciale punten, scheiden van traag en gemotoriseerd verkeer,…
Tevens zal ook de riolering aangepakt worden en zal de projectzone voorzien worden van een gescheiden rioleringsstelsel. Hierbij wordt ingezet op de gescheiden afvoer van regenwater en vuil water. Maatregelen worden genomen teneinde wateroverlast in de toekomst te vermijden.
Door deze herinrichting wordt een betere verkeersveiligheid bekomen voor alle weggebruikers, verhoogt de zachte doorstroming en zal een aangenamer straatbeeld bekomen worden die de leefbaarheid rond deze verkeersas verhoogt.
De aanleg van het vrijliggend fietspad langs de Zanddijkdreef staat ten dienste van het algemeen belang zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen.
Artikel 4 van het decreet Gemeentewegen bepaalt dat bij wijzigingen aan het gemeentelijk wegennet er rekening dient gehouden te worden met volgende principes. De wijziging van het wegennet kan als volgt worden gemotiveerd:
1° Algemeen belang.
Voorliggend rooilijnplan strekt er toe om langs de Zanddijkdreef een vrijliggend fietspad te kunnen aanleggen om zo een veilige verbinding te realiseren tussen de Postelsebaan in het noorden en de gemeentegrens met Dessel in het zuiden. Momenteel bestaat er reeds een verbinding maar de veiligheid van de fietser is er gering. De gronden waar het tracé van de verbreding over loopt zijn in eigendom van verschillende eigenaars. Na het voeren van de rooilijn- en onteigeningsprocedure zal de beheersplicht waar de verbreding wordt gerealiseerd aan de gemeente toekomen.
2° Uitzonderingskarakter wijziging, verplaatsing of afschaffing.
In voorkomend geval wordt een gemeenteweg verbreed en houdt dus een wijziging in. Er wordt voorzien in de aanleg van een vrijliggend fietspad cfr. de voorwaarden opgenomen door het fietsfonds. De aanleg van het vrijliggend fietspad is niet mogelijk binnen de huidige rooilijnen en noopt tot wijziging van de rooilijnen.
3° Verkeersveiligheid en ontsluiting aangrenzende percelen.
Betreffende verkeersveiligheid wordt verwezen naar de unieke verantwoordingsnota opgemaakt door studiebureau ARCADIS waarin afwegingskader voor dubbelrijrichtingsfietspad aan de westzijde van de Zanddijkdreef de voorkeur geniet. Deze keuze houdt rekening met het laagste aantal mogelijke conflicten met kruispunten en erftoegangen, het beperkte ruimtebeslag en de integratie in de omgeving. Daarnaast kan gesteld worden dat zowel het comfort, de fietsveiligheid en de aantrekkelijkheid om gebruik te maken van het fietspad het grootst zijn bij fietspaden in dubbele rijrichting.
4° Gemeente-overschrijdend perspectief.
Het aan te leggen vrijliggend fietspad vormt een verbinding tussen Postelsebaan in het noorden (eveneens dubbelrijrichting) en fietspaden langs Zanddijk op grondgebied Dessel in het zuiden. De verbinding is gelegen op het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk dat gemeentegrensoverschrijdend is.
5° Actuele functie - toekomstige functie.
Voorliggend gemeentelijk rooilijnplan beoogt om tegemoet te komen aan de noodzaak om een verkeersveiligere verbinding te maken voor alle weggebruikers. De toekomstige generaties komen bij het wijzigen van de rooilijn en het aanleggen van het fietspad niet in het gedrang.
De verbreding van de rooilijnen zijn van algemeen nut
Hierboven werd reeds uiteengezet dat de verbreding van de rooilijn als doel heeft om de realisatie van de herinrichting van de Zanddijkdreef mogelijk te maken.
Het project maakt de realisatie van een doelstelling van algemeen nut mogelijk want:
Waardeverschil ten gevolge van het rooilijnplan
De aanleg, wijziging of verplaatsing van een gemeenteweg geeft aanleiding tot een waardevermindering of waardevermeerdering van de gronden waarop de gemeenteweg gesitueerd is (art. 28 decreet gemeentewegen).
In kwestie gaat het om een wijziging van de weg (verbreding) op private grond, die tot een principiële waardevermindering van de betrokken gronden leidt.
Realisatieplicht bij gemeenteweg op privaat terrein
Bij wijziging van een gemeenteweg op privaat terrein geldt de definitieve vaststelling van het rooilijnplan als titel voor de vestiging van een publiekrechtelijke erfdienstbaarheid van doorgang (artikel 26 decreet gemeentewegen). De gemeente kan beslissen om alsnog over te gaan tot verwerving van de gronden die vereist zijn voor de wijziging van de gemeenteweg. In dat geval wordt de waardevermindering verrekend in de eventuele aankoopprijs (Memorie van Toelichting, Parl.St. Vl. Parl. 2018-19, nr. 1847/1, p29).
Elke verwerving van onroerende goederen, vereist voor de aanleg, wijziging of verplaatsing van gemeentewegen en de realisatie van de rooilijnplannen, kan door onteigening tot stand worden gebracht. De onteigeningen worden uitgevoerd conform de bepalingen van het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017 (art. 27 decreet gemeentewegen). De gemeenten kunnen tot onteigening overgaan in de gevallen waarin ze oordelen dat de onteigening noodzakelijk is voor de uitwerking van de infrastructuur of het beleid inzake de gemeentelijke aangelegenheden.
In het geval waar decretaal of wettelijk een specifieke rechtsgrond voor onteigening wordt bepaald, wordt op basis van die rechtsgrond tot onteigening overgegaan (art. 7 onteigeningsdecreet).
De wijziging van de rooilijn gaat hier samen met een onteigeningsprocedure, waarvoor een afzonderlijk onteigeningsbesluit wordt opgesteld.
Voorlopige vaststelling van de rooilijnen
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om volgende ontwerpen van rooilijnplannen voorlopig vast te stellen:
Na de voorlopige vaststelling zal een openbaar onderzoek worden gehouden waarbij het dossier gedurende dertig dagen ter inzage gelegd wordt, met de mogelijkheid bezwaren te formuleren, conform de bepalingen van het decreet gemeentewegen en het onteigeningsdecreet (samenlopende procedure).
Het openbaar onderzoek zal worden ingesteld van 1 oktober 2025 tot en met 31 oktober 2025.
Na het openbaar onderzoek wordt het rooilijnplan voor definitieve vaststelling voorgelegd aan de gemeenteraad.
Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen (hierna ‘decreet gemeentewegen’).
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en latere wijzigingen, inzonderheid artikelen 2 en 56.
Decreet van 24 februari 2017 betreffende onteigening voor het algemeen nut, met latere wijzigingen (hierna ‘onteigeningsdecreet’).
Besluit van de Vlaamse Regering van 27 oktober 2017 tot uitvoering van het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017 (hierna ‘onteigeningsbesluit’).
Besluit van de gemeenteraad dd. 16 december 2021 inzake goedkeuring samenwerkingsovereenkomst niet-prioritaire werken gemeente Retie – Aquafin.
Besluit van college van burgemeester en schepenen dd. 9 maart 2023 inzake opstarten aanvraagdossier voor subsidies via het fietsfonds voor de aanleg van een vrijliggend fietspad langs Zanddijkdreef en de studie hiervan toe te vertrouwen aan studiebureau ARCADIS.
Besluit van college van burgemeester en schepenen dd. 7 september 2023 inzake de goedkeuring van de unieke verantwoordingsnota opgemaakt door ARCADIS voor ‘fietspaden Zanddijkdreef Retie – Zanddijk Dessel'.
De gemeenteraad beslist om volgende ontwerpen van rooilijnplan voorlopig vast te stellen. Het gemeentelijke rooilijplan 'Zanddijkdreef', bestaande uit de volgende 3 deelplannen:
De gemeenteraad beslist een openbaar onderzoek te organiseren conform de bepalingen van het decreet gemeentewegen en het onteigeningsdecreet.
De bestuurlijke fase van de onteigeningsprocedure fietspad Zanddijkdreef werd al een keer doorlopen, met een voorlopig onteigeningsbesluit door de gemeenteraad op 13 mei 2024 en een openbaar onderzoek in de maand juni van 2024. Een definitief onteigeningsbesluit werd nog niet ter goedkeuring voorgelegd. In de de loop van de procedure werd een administratieve fout gemaakt. In de wetgeving is geen mogelijkheid tot rechtzetting voorzien, waardoor de bestuurlijke fase van de onteigeningsprocedure dient hernomen te worden vanaf voorlopige vaststelling van het onteigeningsbesluit.
Op 9 maart 2023 werd de studieopdracht tot opmaak van een aanvraagdossier voor aanleg van een fietspad binnen het fietsfonds toevertrouwd aan studiebureau ARCADIS.
Het gemeentebestuur voorziet, in samenwerking met PIDPA-AQUAFIN, infrastructuurwerken in de Zanddijkdreef. Het project omvat de aanleg van een verzamelriool in de rijweg. Het bestuur heeft er tevens voor gekozen om de verkeersveiligheid op de Zanddijkdreef te verbeteren. Men wenst een vrijliggend dubbelrichting fietspad aan te leggen tussen Postelsebaan in het noorden en de gemeentegrens met Dessel in het zuiden. Voor de aanleg van dit vrijliggend fietspad opteert men om middelen via het fietsfonds aan te wenden. Er is onvoldoende ruimte beschikbaar om open grachten te behouden voor de waterhuishouding enerzijds en de aanleg van een vrijliggend fietspad te kunnen realiseren anderzijds.
De Zanddijkdreef maakt deel uit van het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk (BFFRN). De fietspadinfrastructuur is er momenteel zeer beperkt en voldoet niet aan de huidige normen. De gemeente heeft als doel om naar een vlotte, maar veilige, doorstroming te streven voor alle type weggebruikers. Er wordt hierbij gestreefd naar een ontwerp waarbij de verstoring op omliggend groen zoveel mogelijk geminimaliseerd wordt en de toegankelijkheid naar de private eigendommen te allen tijde gewaarborgd blijft.
Om dit te realiseren zullen voor de fietsinfrastructuur een aantal kwaliteitscriteria nagestreefd worden:
Deze infrastructuurwerken houden een aanpassing in van de betrokken gemeenteweg, zodat een rooilijnplan (bestaande uit 3 deelplannen) werd opgemaakt. Teneinde het rooilijnplan te kunnen verwezenlijken en de infrastructuurwerken uit te voeren, wenst de gemeente Retie de onroerende goederen aangeduid op het nieuwe rooilijnplan te verwerven.
Aan IOK dienst grondverwervingen werd eerder, op basis van eerder doorlopen procedures van voorlopige en definitieve vaststelling van rooilijnplan en voorlopig onteigeningsbesluit, opdracht gegeven om de gronden minnelijk te verwerven.
De wijziging van de rooilijn loopt zodoende samen met de procedure tot onteigening. De samenloopprocedure voorzien in artikel 31 e.v. van het Onteigeningsdecreet wordt gevolgd.
De opstart van de bestuurlijke fase van de onteigening sluit niet uit dat de gronden minnelijk worden verworven. De gemeente zal zich in eerste instantie volledig focussen op de onderhandelingen met het oog op het minnelijk verwerven van de gronden, teneinde gerechtelijke onteigeningen te vermijden.
Voor alle innames zijn de gesprekken lopende of werden reeds akkoorden bereikt. Een aantal eigenaars gaf nog geen akkoord of gaven aan niet in gesprek te willen gaan. Om voorgaande reden resteert de gemeente geen andere optie dan het opstarten van de bestuurlijke fase van de onteigeningsprocedure teneinde de noodzakelijke grondverwervingen in functie van de aanleg van het fietspad te kunnen bewerkstelligen.
Nadat het voorlopig onteigeningsbesluit is vastgesteld, wordt een openbaar onderzoek van dertig dagen georganiseerd. Gelet op de samenloopprocedure verloopt het openbaar onderzoek conform het onteigeningsdecreet én het gemeentewegendecreet. Het openbaar onderzoek loopt van 1 oktober 2025 tot 31 oktober 2025.
De dienst patrimonium zet de procedure voort en gaat over tot het voorbereiden van de opstart van de onteigeningsprocedure.
De onteigening is een rechtsmiddel voor de overheid om het eigendomsrecht te verkrijgen over goederen die nodig zijn voor doeleinden van algemeen belang wanneer de normale wijzen van eigendomsverkrijging geen oplossing bieden.
Artikel 16 van onze Belgische Grondwet luidt als volgt: “Niemand kan van zijn eigendom worden ontzet dan ten algemenen nutte, in de gevallen en op de wijze bij de wet bepaald en tegen billijke en voorafgaande schadeloosstelling.”
Dit betekent dat onteigening slechts mogelijk is onder bepaalde voorwaarden: met een oogmerk van algemeen nut, mits het naleven van de wetgeving, voor zover een voorafgaande billijke schadevergoeding werd uitbetaald, en met inachtneming van het proportionaliteitsbeginsel.
In casu werd door de gemeente Retie een rooilijnplan (bestaande uit 3 deelplannen) opgemaakt overeenkomstig het decreet houdende de gemeentewegen. Artikel 27 van dit decreet voorziet expliciet dat elke verwerving van onroerende goederen, vereist voor de aanleg, wijziging of verplaatsing van gemeentewegen en de realisatie van de rooilijnplannen, door onteigening kan tot stand worden gebracht. Deze onteigeningen worden uitgevoerd conform de bepalingen van het Vlaams onteigeningsdecreet van 24 februari 2017.
Overeenkomstig artikel 10 van dit Vlaams onteigeningsdecreet dient het voorlopig onteigeningsbesluit een aantal elementen te bevatten.
Aanduiding van de onteigenende instantie
De gemeente Retie is bevoegd om tot onteigening over te gaan overeenkomstig artikel 6, 1° van het Vlaams onteigeningsdecreet van 24 februari 2017. In het licht van de gemeentelijke doelstellingen kan de gemeente Retie ter realisatie van het project "vrijliggend fietspad Zanddijkdreef” (hierna “het project") derhalve optreden als onteigenende instantie.
De rechtsgrond van de onteigening
De gemeente Retie kan tot onteigening overgaan in de gevallen waarin ze oordeelt dat de onteigening noodzakelijk is voor de uitwerking van de infrastructuur of het beleid inzake de gemeentelijke aangelegenheden overeenkomstig artikel 7, derde lid van het Vlaams onteigeningsdecreet van 24 februari 2017.
Uit onderhavig besluit en uit de bijlagen bij dit besluit blijkt dat de beoogde onteigening kadert binnen de gemeentelijke aangelegenheden. Deze heeft immers betrekking op een project inzake gemeentelijke infrastructuur, namelijk een vrijliggend fietspad tussen Postelsebaan in het noorden en Zanddijk in het zuiden.
De beoogde werken vergen een wijziging van de bestaande rooilijnen waarvoor een rooilijnplan werd opgemaakt. Teneinde dit rooilijnplan te kunnen verwezenlijken en het vrijliggend fietspad in de Zanddijkdreef te kunnen aanleggen, wenst de gemeente Retie de onroerende goederen aangeduid op de rooilijnplannen te verwerven. Te dien einde werd ook een onteigeningsplan opgemaakt. Na voorlopige vaststelling van het rooilijnplan door de gemeenteraad, kan de gemeenteraad ook het onteigeningsbesluit en het bijhorende onteigeningsplan voorlopig vaststellen.
Aangezien in casu de onteigening plaatsvindt ter verwezenlijking van de vastgestelde rooilijnplannen, houdt artikel 27 van het decreet houdende de gemeentewegen de specifieke rechtsgrond voor deze onteigening in.
Omschrijving van de te onteigenen goederen
De te onteigenen onroerende goederen zijn met een gele tint aangeduid op het hierbij behorende ondertekende onteigeningsplan (bestaande uit 3 deelplannen) met naam:
, samen te lezen met de tabel met innemingen zoals hieronder weergegeven:
Innemingsplan 20000922_rooilijn_v1-i1
Innemingsplan 20000922_rooijlijn_v2-i2_CLA
Innemingsplan 20000922_rooilijn_v1-i3
Onteigeningsnoodzaak
Noodzaak van het onteigeningsdoel
In het Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan Retie van 2006 (hierna GRSR) en het mobiliteitsplan van 2000 is de weg in het project gecategoriseerd. De Zanddijkdreef is hierin aangeduid als een lokale verzamelweg. De lokale verzamelweg wordt in het mobiliteitsplan gedefinieerd als wegen die ontsluiting geven van woonwijken/entiteiten naar de gemeentelijke en bovengemeentelijke verbindingswegen. Hun functie is het verzamelen van op woonkern/wijkniveau met als aanvullende functie het toegang geven.
Voor lokale verzamelwegen worden volgende inrichtingsprincipes aangereikt: “Naast het verschil in wegbreedte, wordt een nadrukkelijk verschil tussen een weg met een verblijfsfunctie en een weg met een verzamelfunctie gevormd door de aparte, fysiek gescheiden fiets- en voetpaden, indien dit weliswaar mogelijk is. De reden dat voor de vrijliggende en verhoogde fietspaden is gekozen is dat met fietsstroken de weg visueel wordt verbreed, waardoor de snelheid op het wegdek toeneemt.” Worden als lokale verzamelweg geselecteerd : “… Zanddijkdreef…”
De weg in het project is bovendien aangeduid als een bovenlokale functionele fietsroute. Deze is gericht op verplaatsingen zoals woon-werk, woon-winkel en woon-schoolverplaatsingen. De huidige toestand van de infrastructuur voldoet niet meer aan de verkeersnoden om alle voormelde vereiste functies op te bundelen. De fietsinfrastructuur is onveilig of voldoet niet aan de huidige richtlijnen uit het ‘vademecum fietsvoorzieningen’. Niet alle kruispunten zijn bovendien voorzien van veilige fietsoversteken. Voor de zachte weggebruiker is er helemaal geen voetpad aanwezig. Hierbij komt nog dat het gemotoriseerd verkeer dat over de rijweg beschikt die onvoldoende ingericht is voor de andere functies langsheen de gemeenteweg. De huidige breedte is bovendien onvoldoende om de nutsleidingen te vrijwaren van een bovenliggende verharde structuur (bv. fietspad).
Er is momenteel geen rioleringsstelsel aanwezig. Er zijn enkel baangrachten aanwezig.
Gelet op al de voorafgaandelijk opgesomde punten en huidige knelpunten van de gemeenteweg is een herinrichting van de weg noodzakelijk, zowel in de onder- als bovenbouw. Hieraan gepaard is er een nood aan de verbreding van de rooilijnen om dit tot stand te kunnen brengen. De verhoogde verkeersveiligheid, in het bijzonder de zachte weggebruiker, staat daarbij voorop. De voorgenomen herinrichting bestaat uit een comfortabel fietspad, inrichting van veilige oversteekplaatsen op cruciale punten, scheiden van traag en gemotoriseerd verkeer,…
Tevens zal ook de riolering aangepakt worden en zal de projectzone voorzien worden van een gescheiden rioleringsstelsel. Hierbij wordt ingezet op de gescheiden afvoer van regenwater en vuil water. Maatregelen worden genomen teneinde wateroverlast in de toekomst te vermijden.
Door deze herinrichting wordt een betere verkeersveiligheid bekomen voor alle weggebruikers, verhoogt de zachte doorstroming en zal een aangenamer straatbeeld bekomen worden die de leefbaarheid rond deze verkeersas verhoogt.
De aanleg van het vrijliggend fietspad langs de Zanddijkdreef staat ten dienste van het algemeen belang zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen.
Voor het wijzigen van de gemeenteweg Zanddijkdreef in functie van het aanleggen van riolering en het herinrichten van de weg met het oog op een veilig fietspad, veilige oversteekplaatsen en gescheiden verkeer werd dit rooilijnplan vastgesteld.
Wijzigingen aan het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang, waaruit volgt dat het verwerven van de gronden en de voorgenomen onteigening ter verwezenlijking van het rooilijnplan, in het algemeen belang gebeurt.
Noodzaak van de onteigening als middel
Vandaag bevindt het verwervingsdossier zich nog in de bestuurlijke fase waarbij de onderhandelingen alle kansen worden geboden. De verwachting is dat niet alle grondeigenaars bereid zullen zijn een gesprek aan te gaan met het oog op minnelijke akkoorden. Om deze reden wordt de onteigeningsprocedure opgestart en een voorlopig besluit tot onteigening voorgelegd.
Het aannemen van onderhavig besluit staat toekomstige minnelijke onderhandelingen en een minnelijke verwerving zeker niet in de weg, maar is onder meer nodig om in een latere procedurele stap te kunnen overgaan tot een gerechtelijke onteigening, indien nodig. Gezien de eerder doorlopen procedure werden reeds minnelijke onderhandelingen opgestart en reeds akkoorden bereikt.
Binnen het projectgebied moeten verschillende onroerende goederen strikt noodzakelijk in volle eigendom worden verworven omdat:
Elk verzoek tot zelfrealisatie is conform artikel 24, § 4 van het Vlaams onteigeningsdecreet in ieder geval uitgesloten voor weginfrastructuur en de daarmee onlosmakelijk samenhangende ingrepen.
De minnelijke onderhandelingstermijn zoals voorzien in artikel 15 van het Vlaams onteigeningsdecreet wordt - rekening houdende met de reeds doorlopen procedure - bepaald op 2 maanden, met ingang vanaf de derde dag na de postdatum van de zendig waarbij de te onteigenen partijen op de hoogte gebracht worden van deze termijn.
Noodzaak voor wat betreft het voorwerp van de onteigening
In dit besluit en in de onteigeningsplannen hierbij wordt aangeduid welke onroerende goederen het voorwerp zijn van de onteigening en noodzakelijk in volle eigendom dienen te worden verworven om de doelstelling van algemeen nut te kunnen realiseren. De weerhouden uitvoeringsvariant van het project, zoals omschreven in de projectnota als bijlage bij dit besluit, is als meest positief naar voren gekomen om de onteigeningsdoelstelling zo adequaat mogelijk te kunnen realiseren en daarbij de innemingen zo beperkt mogelijk te houden. De weerhouden uitvoeringsvariant van het project kan niet worden gerealiseerd binnen het bestaande openbaar domein. Om de beoogde werken te kunnen uitvoeren en met het oog op het adequate toekomstige beheer en onderhoud, is het noodzakelijk dat de gemeente eigenaar wordt van de gronden waarop/waarin de werken worden uitgevoerd. De te onteigenen (delen van) percelen werden uitgebreid omschreven in de innemingstabel die is opgenomen op het onteigeningsplan opgemaakt door ARCADIS op 28 maart 2024 en latere wijziging ingevolge aanpassing grensbepaling (inn. 10 t.e.m. 17) dd. 22 oktober 2024.
Het onteigeningsdoel is van algemeen nut
Hierboven werd reeds uiteengezet dat het project als onteigeningsdoel heeft om de verwezenlijking van het rooilijnplan in functie van de realisatie van het vrijliggend fietspad in de Zanddijkdreef mogelijk te maken.
Het project maakt de realisatie van een doelstelling van algemeen nut mogelijk want:
Omdat de werken kaderen binnen de weginfrastructuur is het in het algemeen belang dat de gemeente Retie deze ook zelf ontwikkelt. De realisatie van voornoemde infrastructuurwerken behoort tot de basistaken van de gemeente Retie.
Onderhandelingen en minnelijke onderhandelingstermijn
Vandaag bevindt het verwervingsdossier zich nog in de bestuurlijke fase, waarbij de onderhandelingen alle kansen worden geboden. De gemeente Retie heeft als onteigende instantie een landmeter-expert aangeduid in functie van de opmaak van schattingsverslagen. De gemeente Retie heeft een onderhandelaar (IOK) aangesteld voor het voeren van de onderhandelingen met al de te onteigenen partijen, met als doel een minnelijke verwerving overeen te komen.
De minnelijke onderhandelingstermijn, zoals voorzien in artikel 15 van het Vlaams onteigeningsdecreet wordt bepaald op 3 maanden. De minnelijke onderhandelingstermijn neemt conform artikel 15 van het Vlaams onteigeningsdecreet de aanvang op de derde dag na de postdatum van de beveiligde zending waarmee de te onteigenen partijen op de hoogte worden gesteld van deze minnelijke onderhandelingstermijn.
Indien er binnen deze termijn geen consensus wordt bereikt, zal in toepassing van het Vlaams onteigeningsdecreet van 24 februari 2017 de gerechtelijke onteigeningsfase opgestart worden. Bij uitblijven van een minnelijke verwerving zal de onteigening immers noodzakelijk zijn om het vooropgestelde doel van algemeen nut – het realiseren van de rooilijnplannen en het aanleggen van de noodzakelijke infrastructuur – te kunnen bereiken.
Bijlagen bij het voorlopig onteigeningsbesluit
De hieronder vermelde bijlagen worden gevoegd bij onderhavig besluit en maken hier integraal deel van uit.
Conclusie
Uit al het bovenstaande blijkt dat de onteigening aldus noodzakelijk is en het algemeen belang dient. Het onteigeningsdoel kan niet worden gerealiseerd indien niet alle innemingen in volle eigendom verworven zijn. Het onteigeningsdoel kadert verder binnen de gemeentelijke aangelegenheden en binnen het gemeentelijk belang dat de gemeente Retie dient ten uitvoer te leggen en te beheren. Met de beoogde onteigening wenst de gemeente de vastgestelde rooilijnplannen te verwezenlijken.
Gelet op alle akten en overwegingen samengenomen.
De gemeenteraad keurt het voorlopig onteigeningsbesluit, met inbegrip van het onteigeningsplan en de projectnota goed.
Onteigeningsplan 'Zanddijkdreef', bestaande uit 3 opeenvolgende plannen:
Het voorlopig onteigeningsbesluit zal, met inbegrip van het onteigeningsplan, voorwerp uitmaken van een openbaar onderzoek en zal ter inzage worden voorgelegd, conform de samenloopprocedure voorzien in artikel 31 en volgende van het Vlaams onteigeningsdecreet.
In het kader van de opdracht “Opmaak van een mobiliteitsplan” werd een bestek met nr. 2025_034 opgesteld door de Technische dienst.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 65.000,00 + € 13.650,00 (21% btw) = € 78.650,00.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Het bestek met nr. 2025_034 en de raming voor de opdracht “Opmaak van een mobiliteitsplan”, opgesteld door de Technische dienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 65.000,00 + € 13.650,00 (21% btw) = € 78.650,00 .
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht zal voorzien worden in de meerjarenplanning 2026 – 2031.
Stad Brugge heeft een groepsaankoop aangaande “raamovereenkomst voor het ter beschikking stellen van software - Perceel 02 Licenties ” gevoerd.
De opdracht heeft een looptijd van 3 jaar, te rekenen vanaf de datum vermeld bij de sluiting. Aansluitend op de bovenvermelde looptijd kan de opdracht 3 maal worden verlengd met een periode van 1 jaar tot een maximum van 6 jaar, op basis van artikel 57, tweede lid, van de Wet Overheidsopdrachten.
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van stad Brugge van 18 november 2024 waarbij voornoemde opdracht wordt gegund aan Inetum RealDolmen Belgium, Vaucampslaan 42, 1654 Huizingen, Ondernemingsnummer BE0429037235.
De gemeente begroot het bedrag voor de afname op basis van de raamovereenkomst op 75.000,00 EUR exclusief BTW.
De gemeente wordt nu gevraagd om toe te treden tot de gegunde en gesloten groepsaankoop van aankoopcentrale stad Brugge.
Gezien op basis van het Decreet Lokaal Bestuur, is de gemeenteraad voor deze opdracht bevoegd om te beslissen over de toetreding tot de aankoopcentrale.Er wordt verwezen naar het Decreet Lokaal Bestuur.
Stad Brugge treedt voor de deelnemende besturen op als opdrachtencentrale in de zin van artikel 2, 6° van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten. Een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren.
De gemeente treedt toe de raamovereenkomst van stad Brugge voor het ter beschikking stellen van software - Perceel 02 Licenties.
Op 13 juni 2025 keurde de kerkraad Sint-Martinus zijn budget 2026 goed. Het Bisdom Antwerpen verleende hierover een gunstig advies maar merkt wel op dat de beleidsnota ontbreekt.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2026 van kerkfabriek Sint-Martinus.
Op de vergadering van juni 2025 keurde de kerkraad Sint-Job zijn budget 2026 goed. Het Bisdom Antwerpen verleende hierover een gunstig advies.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2026 van kerkfabriek Sint-Job.
Op 22 december 2014 keurde de gemeenteraad de oprichting goed van een interlokale vereniging onder de benaming Intergemeentelijke Vereniging 'Intergemeentelijk Archiefbeheer'.
Op 21 december 2015 keurde de gemeenteraad de verlenging goed van de Intergemeentelijke Vereniging 'Intergemeentelijk Archiefbeheer'.
Op 25 september 2017 keurde de gemeenteraad de verlenging voor onbepaalde duur goed van de Interlokale Vereniging 'Intergemeentelijk Archiefbeheer'.
Bram Dierckx, intergemeentelijk archivaris, presenteerde het Jaarverslag 2024 van de Interlokale Vereniging 'Intergemeentelijk Archiefbeheer' aan het beheerscomité van deze interlokale vereniging op 17 juli 2025.
Op 17 juli 2025 keurde het Beheerscomité van de Interlokale Vereniging 'Intergemeentelijk Archiefbeheer' het Jaarverslag 2024 goed.Artikel 13 van de statuten van de Interlokale Vereniging 'Intergemeentelijk Archiefbeheer' bepaalt dat jaarlijks een rapport over de werking ter goedkeuring aan de gemeenteraad dient te worden voorgelegd.
De gemeenteraad keurt het jaarverslag 2024 van de Interlokale Vereniging 'Intergemeentelijk Archiefbeheer' goed.
De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met het overmaken van een kopie van dit besluit aan de deelnemende gemeenten van de vereniging.
Brief van 20 juni 2025 zoals door Pidpa ontvangen op 20 juni 2025, waarin de voorzitter van de raad van bestuur de raad van bestuur van Pidpa in kennis stelt van de beëindiging van de aansluiting van de stad Antwerpen bij Pidpa met ingang op 1 januari 2026 en bijgevolg de activering van de respectieve procedures tot overdracht van de 277 A-aandelen en 692 B-aandelen aangehouden door stad Antwerpen.
De gemeente is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging Pidpa.
De stad Antwerpen is in het bezit van 277 A-aandelen en 692 B-aandelen in Pidpa.
De gemeenteraad van de stad Antwerpen heeft in zitting van 24 februari 2025 besloten dat de stad niet wenst deel te nemen aan de verlenging van Pidpa, en bijgevolg met ingang van 1 januari 2026 zal ophouden deel uit te maken van Pidpa. De raad van bestuur van Pidpa ontving op 20 juni 2025 een brief van de voorzitter van de raad van bestuur in verband met de keuze van de stad Antwerpen om niet deel te nemen aan de verlenging van Pidpa en de daarmee verband houdende overdracht van de door de stad aangehouden aandelen.
Hierbij worden de 277 A-aandelen aan de gemeentelijke deelnemers aangeboden. Overeenkomstig de statuten van Pidpa, vindt iedere overdracht plaats tegen een bedrag van 2,50 euro. De gemeente kan intekenen op een pro rata deel van die 277 A-aandelen, waardoor de gemeente haar positie als deelnemer van Pidpa kan versterken.
Het aantal A-aandelen dat de gemeente kan overnemen is statutair bepaald en gebaseerd op het officiële bevolkingscijfer van de gemeente op 31 december 2014. De gemeente kan eventueel intekenen op een hoger aantal A-aandelen ingeval één (of meer) gemeentelijke deelnemer(s) haar (hun) recht op het overnemen van A-aandelen niet zou(den) uitoefenen.
De statuten bepalen dat de gemeentelijke deelnemers binnen een termijn van 60 werkdagen dienen aan te geven of zij ingaan op het aanbod om het hen toekomende deel van de aangeboden A-aandelen over te nemen.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om in te stemmen met de overname van het aan de gemeente toekomende deel van deze 277 A-aandelen.
De gemeente kan met het overnemen van het haar toekomend pro rata deel van die 277 A-aandelen haar positie als deelnemer van Pidpa versterken.
De gemeenteraad beslist om het aan de gemeente toekomende 'pro rata' deel van de aangeboden 277 A-aandelen over te nemen, nl. 3 A-aandelen, en om de koopprijs ervan te voldoen na beslissing van de raad van bestuur over de verdeling van het aantal aandelen per gemeente.
De gemeenteraad beslist tevens, voor het geval één of meer gemeentelijke deelnemers niet zouden intekenen op een pro rata deel van de aangeboden 277 A-aandelen, om het 'pro rata' deel van de A-aandelen die niet worden overgenomen door die andere gemeente(n) eveneens over te nemen en de koopprijs ervan eveneens te voldoen na beslissing van de raad van bestuur over de verdeling van het aantal aandelen per gemeente.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en zal onverwijld een afschrift van deze beslissing bezorgen aan Pidpa, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen.
Besluit van de gemeenteraad van 17 februari 2025 betreffende de voordracht van de heer Koen Slegers als lid met raadgevende stem in de raad van bestuur van IKA.
Gelet op het decreet;
Gelet op de deelneming van de gemeente aan de dienstverlenende vereniging IKA, Investeringsintercommunale voor de gemeenten van de Kempen en het Antwerpse;
Gelet op de statuten van IKA, inzonderheid de bepalingen betreffende de voordracht en aanduiding door de gemeenten van de mandatarissen met het oog op de vertegenwoordiging van de gemeenten in de dienstverlenende vereniging;
Gelet op artikel 440, laatste lid, van het decreet over het lokaal bestuur waarin voorzien wordt dat in elke dienstverlenende vereniging een of meer leden verkozen op een lijst van de oppositie van de gemeenteraad kunnen deel uitmaken van de Raad van Bestuur als lid met raadgevende stem;
Gelet op het feit dat voormelde bepaling geïmplementeerd werd in het artikel 10.b van de IKA-statuten, dat twee leden met raadgevende stem aangeduid dienen te worden en dat als criterium voor de aanduiding geldt dat voor elke lijst die deelgenomen heeft aan de gemeenteraadsverkiezingen in een deelnemende gemeente en die niet behoort tot de nieuwe bestuursmeerderheid van de betrokken gemeente, het totaal aantal stemmen bekomen in de officiële verkiezingsresultaten samengeteld en uitgedrukt wordt in procent van het totaal uitgebrachte stemmen in de betrokken gemeente;
Gelet op het feit dat IKA per brief d.d. 8 januari aan de gemeente Retie gemeld heeft dat op basis van deze percentages een rangschikking van de betrokken gemeenten opgesteld werd en dat de gemeente door hogervermeld criterium als eerste in aanmerking komt en dat aldus gevraagd wordt een gemeenteraadslid aan te duiden behorende tot de oppositie die afgevaardigd wordt als lid met raadgevende stem naar de Raad van Bestuur van IKA;
Gelet op het feit dat de heer Koen Slegers, aangeduid als lid met raadgevende stem in de raad van bestuur van IKA middels het besluit van de gemeenteraad van 17 februari 2025, zijn mandaat binnen IKA niet kan verderzetten.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Na beraadslaging;
De gemeenteraad beslist mevrouw Maryleen Theuer, gemeenteraadslid behorende tot de oppositie, aan te duiden als lid van de Raad van Bestuur van IKA met raadgevende stem, vanaf de Algemene Vergadering volgend op deze beslissing tot aan de eerste Algemene Vergadering in het jaar 2031. De gemeenteraad verzoekt de Algemene Vergadering van IKA om hiervan akte te nemen.
De gemeenteraad beslist het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de dienstverlenende vereniging IKA, ter attentie van het secretariaat, p/a Brusselsesteenweg 199 te 9090 Melle of per mail aan “lieven.ex@fluvius.be”.
Handhaving is een belangrijk aspect van het omgevingsbeleid. Handhaving is in de eerste plaats een beleidsinstrument om de implementatie van het vooropgestelde beleid te realiseren. De Vlaamse decreetgever heeft bepaald dat de handhaving van Vlaamse regelgeving niet enkel door politie en parket en gewestelijke actoren gebeurt, maar ook door het lokale bestuur. Gemeenten zijn bevoegd voor handhaving o.a. op vlak van milieu en ruimtelijke ordening en bovendien zijn ze verplicht om te voorzien in een minimum aantal handhavers.
IOK voorziet sinds 2012 in een dienstverlening op vlak van milieuhandhaving en sinds 2019 ook op vlak van handhaving ruimtelijke ordening. Deze dienstverlening werd gebundeld binnen IDH – Intergemeentelijke dienst Handhaving – die beschikt over medewerkers die zijn aangesteld als intergemeentelijk milieutoezichthouder, als verbalisant ruimtelijke ordening en als stedenbouwkundig inspecteur. Heden zijn quasi alle gemeenten uit de IOK-regio aangesloten bij de dienstverlening handhaving ruimtelijke ordening en/of milieu. Met het Kaderdecreet Vlaamse Handhaving evolueert de dienstverlening nog meer naar een integratie van beide thema’s richting omgevingshandhaving.
Niettegenstaande deze dienstverlening vanuit IOK nemen ook gemeenten en politie taken op in het kader van omgevingshandhaving. Aangezien verschillende actoren actief zijn op het vlak van handhaving milieu en ruimtelijke ordening, is een goede samenwerking noodzakelijk en is het aangewezen dat afspraken hierrond worden gemaakt.
Met het afsluiten van een samenwerkingsovereenkomst wordt beoogd om het omgevingshandhavingsbeleid van alle deelnemende gemeenten te organiseren en op elkaar af te stemmen, waarbij de ervaring en kennis van alle deelnemers gebundeld wordt om zo te streven naar een efficiënter omgevingshandhavingsbeleid. Hierbij geldt als uitgangspunt een taakverdeling op basis van de expertise, bereikbaarheid en beschikbaarheid van alle actoren, waarbij zo veel als mogelijk de bestaande taakverdeling en performante werking wordt geformaliseerd in een kostenefficiënt samenwerkingsmodel.
De Samenwerkingsovereenkomst werd door de Raad van Bestuur van IOK goedgekeurd op 4 juli 2025 en wordt nu voorgelegd aan alle deelnemende gemeenten en de politiezones.
Onze gemeente is aangesloten bij de IOK dienstverlening handhaving milieu en ruimtelijke ordening. De medewerkers van IOK die zijn aangesteld als intergemeentelijk milieutoezichthouder, als verbalisant ruimtelijke ordening en als stedenbouwkundig inspecteur zijn bevoegd om op te treden op het grondgebied van onze gemeente.
De gemeenteraad beslist om de Samenwerkingsovereenkomst Handhaving Omgeving, met inbegrip van de bijlagen, goed te keuren.
De gemeenteraad machtigt de algemeen directeur en de voorzitter van de gemeenteraad om deze samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen.
De kosteloze verwerving handelt over een stuk wegenis gelegen te Retie, gekadastreerd volgens de huidige kadastrale legger sectie F nummer 469 G 3 P0000, met een oppervlakte volgens kadaster van 2 are 48 centiare (2 a 48 ca) en een oppervlakte volgens meting van 2 are 10 centiare (2 a 10 ca), zijnde lot A op bijgevoegd opmetingsplan.
De overdracht geschiedt voor openbaar nut om te voegen bij de gemeentelijke openbare wegenis.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad keurt de kosteloze grondafstand van een stuk wegenis, gekadastreerd volgens de huidige kadastrale legger sectie F nummer 469 G 3 P0000 , aan de gemeente Retie goed. De overdracht geschiedt onder de voorwaarden vermeld in het ontwerp van authentieke akte.
De voorzitter en de algemeen directeur worden gemachtigd om de akte en alle hierop betrekking hebbende stukken te ondertekenen.
Omwille van spanningsproblemen op het elektriciteitsnet en om het elektriciteitsnet voldoende uit te rusten in functie van de toekomstige vraag, wilde Fluvius op het grondgebied bijkomende elektriciteitscabines plaatsen. Om de impact op de omgeving zo laag mogelijk te houden, werd in overleg met de gemeentelijke diensten naar geschikte locaties gezocht.
Voor de regio Zanddijkdreef stelde men voor om een cabine op te richten op het perceel gelegen aan de kruising van de Grachtstraat en de Zanddijkdreef. De gemeenteraad keurde in de zitting van 17 juni 2024 de onderhandse overeenkomst met Fluvius voor de verkoop van dat perceel goed.
Voor de regio Berg keurde de gemeenteraad in zitting van 13 november 2023 de onderhandse overeenkomst met Fluvius voor de verkoop van een perceel grond ter hoogte van 'Kapel van de Berg' goed.
De verkoop handelt over twee percelen gemeentegrond, telkens bestemd voor het oprichten van een distributiecabine.
Het eerste perceel is gelegen langs Zanddijkdreef, gekadastreerd of het geweest, sectie E, nummer 496/V en volgens huidig kadaster deel van nummer 0496VP0000 met een oppervlakte volgens opmeting van 42 centiare (42 ca), aangeduid als 'lot 1' op het bijgevoegde plan voor deze locatie. Het gereserveerde perceelidentificatienummer is 0496WP0000.
Het tweede perceel is gelegen langs Berg, gekadastreerd of het geweest, sectie B, en volgens huidig kadaster deel van nummer 0740AP0000 met een oppervlakte volgens opmeting van 32 centiare en 5 decimilliare (32 ca 5 dma), aangeduid als 'lot 1' op het bijgevoegde plan voor deze locatie. Het gereserveerde perceelidentificatienummer is 0740BP0000.
De kosteloze verwerving handelt over een perceeltje grond gelegen aan de Beukenlaan, volgens laatst overgeschreven titel gekadastreerd sectie F, deel van nummer 519/C, zoals aangeduid op het bijgevoegde opmetingsplan, en volgens huidig kadaster gekend onder nummer 0518PP0000 met een oppervlakte volgens titel en kadaster van 16 centiare (16 ca).
Om het elektriciteitsnet te optimaliseren en spanningsproblemen te voorkomen, zijn bijkomende elektriciteitscabines noodzakelijk. Het gemeentebestuur werkt hieraan mee in het kader van het algemeen belang en voor openbaar nut.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017
De gemeenteraad keurt het gedeelte van het ontwerp van authentieke akte dat betrekking heeft op de verkoop van 2 percelen gemeentegrond gelegen te Berg en Zanddijkdreef goed.
De gemeenteraad keurt het gedeelte van het ontwerp van authentieke akte dat betrekking heeft op de kosteloze verwerving van een perceeltje grond gelegen te Beukenlaan goed.
De voorzitter, de algemeen directeur en de financieel directeur worden gemachtigd om de authentieke akte en alle hierop betrekking hebbende stukken te ondertekenen.
De eigenaars van 2 percelen bosgrond, kadastraal gekend als sectie E nummers 493/A9 en 493/B9 en gelegen te Venstraat z/n in Retie, hebben beide percelen begin februari 2025 te koop aangeboden op sociale media. Vanuit de administratie was er meteen interesse richting een mogelijke aankoop. Na een principiële goedkeuring van het college van burgemeester en schepenen werd aan 'LSG landmeters' de opdracht gegeven voor de opmaak van een objectieve waardebepaling in de vorm van een schattingsverslag.
Dit schattingsverslag werd op 17 februari 2025 aan de gemeente overgemaakt. De beide percelen hebben een gezamenlijke oppervlakte van 7843 m² tegen een vrijwillige verkoopwaarde van 19 610 EUR. Omgerekend bedraagt dit 2,50 EUR/m².
Om de verkoopbereidheid aan het bovenvermelde bedrag af te toetsen, werd het schattingsverslag aan de eigenaars bezorgd. Zij gaven aan dat ze hogere biedingen ontvangen hebben maar dat ze de percelen bij voorkeur aan de gemeente verkopen. Daarop hebben ze een tweeledig tegenvoorstel geformuleerd:
De omzendbrief over de transacties van onroerende goederen door lokale besturen bepaalt dat de schattingsprijs bij de aankoop van een onroerend goed door het bestuur de maximumprijs is die betaald mag worden. Als wordt afgeweken van de schattingsprijs, moet het bestuur motiveren aan de hand van objectieve redenen die daarvoor worden ingeroepen:
Om de bovenstaande zaken minstens te vrijwaren, is de aankoop tegen het bedrag van 21 568,25 EUR, dat afwijkt van de schattingsprijs, wel degelijk te verantwoorden. In die zin werd een ondertekende aankoopbelofte aan de eigenaars bezorgd, onder voorbehoud van een goedkeuring door de gemeenteraad.
De bijkomende opruimwerken, die in het tegenvoorstel geformuleerd werden, zouden in eigen beheer kunnen worden uitgevoerd.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de aankoop van 2 percelen bosgrond, kadastraal gekend als sectie E nummers 493/A9 en 493/B9 en gelegen te Venstraat z/n in Retie. De aankoop geschiedt onder de voorwaarden vermeld in het ontwerp van authentieke akte.
De voorzitter en de algemeen directeur worden gemachtigd om de akte en alle hierop betrekking hebbende stukken te ondertekenen.
Gemeente Retie heeft geen klachtenreglement of procedure om klachten te behandelen. Dit is ook vermeld in het actieplan organisatiebeheersing: 'Door onze kleinschaligheid en burgergerichtheid is er veel rechtstreeks contact met burgers waardoor er veel rechtstreekse feedback gecapteerd wordt. Het gebrek aan een gestructureerde aanpak rond klachten, meldingen en feedback kan tot gevolg hebben dat enkel de meest mondige burgers gehoord worden.' Daarom werd als actie voorgesteld om een klachtenprocedure uit te werken met jaarlijkse rapportering aan de gemeenteraad.
Het klachtenreglement in bijlage
decreet lokaal bestuur: art.302 en art.303
De gemeenteraad keurt het reglement klachtenprocedure goed.
Ter bevordering van vrijetijdsparticipatie van personen in armoede ontving Retie van de Vlaamse Overheid - departement Cultuur, Jeugd en Media - een subsidie (trekkingsrecht) van 1 653,46 EUR per jaar gedurende de periode 2020-2025.
De voorwaarden om deze middelen te verkrijgen:
De oprichting van Schakel Retie gaf aan Retie de kans om mee te stappen in het lokaal netwerk vrijetijdsparticipatie. Het bevorderen van integratie, zich goed voelen in de maatschappij, gebeurt niet enkel door arbeid of opleiding, maar zeker en vast ook door deel te nemen aan het verenigingsleven, culturele evenementen,...
De afgelopen jaren werden de middelen van deze subsidies gespendeerd aan financiële ondersteuning bij participatie en sociale activering via de sociale dienst en aan de UiTPAS met kansentarief.
De vorige subsidieperiode loopt af. Op 1 april 2026 moet er opnieuw een aanvraag voor deze subsidies ter bevordering van vrijetijdsparticipatie ingediend worden voor de periode 2027-2032.
De periode 2027-2032 wordt gezien als een overgangsperiode. In deze periode zijn er twee mogelijkheden:
Vanaf 2032 wordt een bovenlokale samenwerking een voorwaarde voor het verkrijgen van deze subsidies.
Stuifzand vraagt lokaal bestuur Retie om tegen 20 augustus 2025 een besluit te nemen over de eventuele instap in een gemeenschappelijk actieplan voor de periode 2026-2032.
Voordelen van nu instappen in bovenlokale samenwerking
Bezorgdheden bij een bovenlokale samenwerking
Visie voor de toekomst
We zien vanuit Vrije Tijd en de Sociale Dienst meer voordelen in een lokale organisatie van het lokaal netwerk vrijetijdsparticipatie. Op die manier kunnen we de betrokkenheid van onze doelgroep maximaal garanderen en de beschikbare middelen zoveel mogelijk lokaal inzetten, waar de noden het hoogst zijn. In 2032 voorzien we een evaluatiemoment om na te gaan of de voordelen van een bovenlokale samenwerking voldoende opwegen tegen de kosten en de complexiteit ervan.
De gemeenteraad besluit het netwerk vrijetijdsparticipatie voor de periode 2027-2032 lokaal te blijven organiseren.
De gemeenteraad geeft opdracht om Stuifzand op de hoogte te brengen van het feit dat lokaal bestuur Retie niet zal instappen op het bovenlokaal netwerk vrijetijdsparticipatie voor de periode 2027-2032.
Op het einde van de gemeenteraad krijgen de raadsleden de kans om mondelinge vragen te stellen.
Raadslid Bram Smets geeft aan dat hij in de verslagen van het college van burgemeester en schepenen zag dat de buurtbewoners van de R18 een bestuurlijke akte hebben laten opmaken door de politie in verband met de staat van de weg. Is het gevolg aan gegeven? Schepen Dominik Huysmans geeft aan dat die akte deel uitmaakte van het dossier om AWV en het kabinet De Ridder aan te manen tot spoed bij de herstellingen.
Raadslid Gert Wens vraagt of het klopt dat de Koning Boudewijnstichting (KBS) beslist hoe de middelen van het omgevingsfonds Schoonbroek toegewezen worden en welke projecten in aanmerking komen. Schepen Koen Claessens geeft aan dat er een commissie aangesteld werd die advies geeft over de ingediende projecten aan KBS. Projecten die linken hebben met het traject Veerkrachtige Dorpen of aandacht hebben voor energetische ingrepen komen bijvoorbeeld in aanmerking. De commissie kijkt na of de ingediende projecten voldoen aan de criteria uit de oproep. Raadslid Gert Wens vraagt of het mogelijk is om middelen op te sparen voor grotere projecten? Schepen Koen Claessens stelt dat KBS aangeeft dat zij het kader niet bepalen, maar dat het kader wel helder moet zijn vooraleer er een oproep vertrekt. De vraag tot aanpassing van het kader moet dan zeker over genoeg draagvlak beschikken, het mag niet van een individu of één vereniging komen. Uitgangspunt blijft het algemeen belang, niet een project van één vereniging of individu. Vanuit de gemeente kunnen we het traject om het kader aan te passen faciliteren, maar het kan niet de bedoeling zijn om om de haverklap wijzigingen aan te brengen. Raadslid Gert Wens geeft aan dat er nu veel middelen naar projecten van verenigingen gegaan zijn. Het dorp als geheel heeft daar minder profijt uit gehaald. Schepen Koen Claessens geeft aan dat er bij de opmaak van het reglement al aandacht was voor het risico op een poppoll. Ondertussen stellen we vast dat de grote verenigingen niet meer zoveel dossiers indienen. Het is n u aan de anderen om goede ideeën op tafel te leggen, zij maken nu meer kans. Het dossier moet nog niet helemaal uitgewerkt zijn. Een helder idee met een heldere omschrijving die past binnen het kader is voldoende. We hebben die drempel zo laag mogelijk willen houden. Als je een idee hebt, kan je steeds langskomen op het gemeentehuis. Dan kunnen we het idee mee aftoetsen aan de criteria.
Raadslid Guy Vanherck vraagt of er een qr-code geplaatst zal worden bij het borstbeeld van Juul Kabas zodat zijn muziek ontsloten wordt. Schepen Natalie Adriaensen geeft aan dat er momenteel nog verschillende pistes onderzocht worden om de muziek toegankelijk te maken. Voorzitter Luc Janssens vult aan dat alle raadsleden uitgenodigd zijn op de opening van het beeld. Er werden geen individuele uitnodigingen verstuurd aangezien alle Retienaren uitgenodigd zijn voor de onthulling.
Raadslid Guy Vanherck stelt vast dat de nieuwe eigenaar van camping Berkenstrand de verschillende kavels individueel te koop aanbiedt. Moet er dan niet eerst een verkavelingsvergunning afgeleverd worden? Burgemeester Patrick Geuens geeft aan dat er enkele weken geleden een overleg plaatsvond met de nieuwe uitbater, die meteen geflankeerd werd door een advocaat. Schepen Koen Claessens stelt dat er momenteel nog geen aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend werd omdat de eigenaar beweert dat er geen omgevingsvergunning nodig is. Wij zijn echter niet overtuigd dat er geen vergunning nodig is. Dat wordt momenteel onderzocht. De regelgeving maakt het onderscheid tussen caravans en chalets. Voor de verkoop van individuele kavels binnen de camping is alleszins geen verkavelingsvergunning nodig aangezien het niet gaat om wegen die deel uitmaken van het publiek domein. Raadslid Guy Vanherck wil vermijden dat kopers later de dupe worden van het gebrek aan omgevingsvergunning. Schepen Koen Claessens geeft aan dat dat een zaak is tussen koper en verkoper. De kopers moeten zich informeren. Wij behandelen als gemeente enkel de vergunningen. Op burgerrechtelijk vlak kunnen we niet tussenkomen.
Raadslid Bram Smets geeft aan dat hij in de verslagen van het college van burgemeester en schepenen las dat de onteigening van gronden in het kader van het RUP Vossekot gebeurde tegen een prijs van 500.000 euro in plaats van de 125.000 euro die aanvankelijk voorzien was. Wat is daar de reden van en heeft de gemeente alle beroepsmogelijkheden uitgeput? Burgemeester Patrick Geuens stelt dat de procedure al heel wat jaren liep en dat we zeker niet gelukkig zijn met de uitspraak. De vrederechter heeft de prijs bepaald op aangeven van een aangestelde gerechtsdeskundige aangezien de schattingsverslagen van beide partijen sterk uiteen liepen. Het verschil tussen de schattingen zat in de interpretatie van de oorspronkelijke bestemming van de gronden.
Raadslid Thomas Wynants geeft aan dat hij enige tijd geleden met de fiets door Werbeek reed en vaststelde dat het heel moeilijk is om de fietsenstalling aan de kapel te bereiken. Bovendien ligt de verharding er slecht bij. Burgemeester Patrick Geuens geeft aan dat die melding al binnengekomen was en dat de opdracht werd gegeven om de fietsenstalling toegankelijker te maken. Er werd advies gevraagd aan Onroerend Erfgoed aangezien het om een monument gaat. Daarna kunnen de werken uitgevoerd worden.
Raadslid Thomas Wynants geeft aan dat er heel wat lampen stuk zijn in het oude deel van sporthal Boesdijkhof. Met de start van het sportseizoen kan dat mogelijk problemen veroorzaken. Schepen Kato Slegers stelt dat een relightning voorligt in het nieuwe meerjarenplan. In tussentijd zal nagegaan worden welke ingrepen al kunnen gebeuren zodat de wedstrijden kunnen doorgaan.